Middag på Harwood Arms, en andra gång

HA3

Att pappa skulle bli helt lyrisk när vi besökte Harwood Arms, det hade jag på känn men faktum är att mamma var nästan lika betagen.

Portionerna här är väl stora, vilket jag tycker är lite ledsamt eftersom det gör att man inte orkar provsmaka så många olika rätter, men samtidigt är det ju generöst och bra.

Med detta i åtanke hoppade vi över förrätterna och gick direkt på varmrätterna. Via brödkorgen, som t o m den fick oss att ge ifrån oss små glada tillrop. Pappa var helt salig över det irländska sodabrödet de bakar på plats medan jag föredrog potatisbrödet de köper av en leverantör från Borough Market.

HA4

En specialrätt för kvällen var en rådjursstek för två med potatispuré, ängschampinjoner och skysås till. Den delade mamma och pappa på och åt tills de storknade. Ni ser ju själv hur mycket kött de fick att dela på. Själva steken var långlagad och bara föll i bitar och smakade av timjan och troligtvis en mörk sirap och så knaperstekt rökt bacon överst. Potatispurén var smörstinn och fantastiskt len och grönsakerna behövdes för att göra måltiden lite lättare. Skysåsen var gjord på köttsaften och smakade också mycket av timjan. Fantastiskt gott!
HA7

Jag blev, som vanligt, förförd av ordet benmärg på menyn och beställde short ribs (se Patriks eminenta artikel om styckdetaljer) som också föll isär på tallriken. Den serverades med ugnsbakad rotselleri som faktiskt inte riktigt föll mig i smaken (jag är fortfarande förvånad), broccoli och en riktigt god puré. Och rökt benmärg då. Sanslöst gott!

HA6

Vi kippade minst sagt efter andan efter att vi (nästan) ätit upp våra varmrätter, men efter en vätskepaus kunde vi bli frestade av dessertmenyn. Vi var dock kloka nog att dela en efterrätt på tre. Pappa fick välja eftersom han troligtvis skulle äta mest av den och det blev karamelliserat päron med bakad päronglass och päronpuré samt karamelliserade valnötter. Mycket päron kan tyckas, men det fungerade riktigt bra med de olika konsistenserna. Och karamelliserat päron bara måste jag testa hemma – kanongott!

Det är väl totalt överflödigt att skriva att vi var otroligt nöjda, men jag gör det ändå. De som säger att engelsmän inte kan laga mat kan gott få äta upp sina ord på The Harwood Arms. Så det så!

Harwood Arms, Walham Grove  London SW6 1QP

6 thoughts on “Middag på Harwood Arms, en andra gång

  1. Låter som bra ställe, har bokmärkt den i ”london-mappen”, inte för att vi ska dit just nu men det gäller ju att vara förberedd om man skulle få vägarnaförbi 🙂

  2. Ibland vill jag inte läsa dina inlägg om alla fina restauranger i London (jo, det är klart jag vill) för att jag inser att jag aldrig kommer hinna gå och besöka allihopa!
    Men detta får bli ett måste nästa gång man styr kosan mot London…

    1. Förstår hur du menar, men din eminenta (och självutnämnda) guide kan ju ge dig måste-adresserna. Och detta är en av dem. 🙂

  3. Snygga uppläggningar dessutom. Men visst är det synd när portionerna är aningen för stora. Ofta vill man ju testa flera rätter.

Kommentera

