Ägg i tomatsås – uovo in purgatorio

photo60

Som liten var jag inte vidare förtjust i ägg, men jag kunde äta vitan på ett stekt ägg och om man scramblade dem men ändå stekte dem gick det ner till pyttipanna också. 

Numera älskar jag ägg, men konstigt nog är det gulan jag föredrar numera – ju rinnigare desto bättre.

Den senaste tiden har ett recept på uovo in purgatorio bolognese cirkulerat flera bloggar (originalreceptet kommer från en folder från Svenska Ägg) och jag var också tvungen att testa. Men eftersom jag har en viss oförmåga att följa recept blev det en helt egen version av ägg i tomatsås; en vegetarisk sådan med färsk tomat, rödlök och svamp i. Oerhört gott och något jag tror kommer att bli en stående vardagsrätt hemma hos mig.

photo50

Ägg i tomatsås – uovo in purgatorio, 4 portioner

150 g skogschampinjoner, halverade

1/2 -1 rödlök, lite slarvigt hackad

2 tomater, slarvigt hackade

1 sats tomatsås

 

2 msk rödvin (om det finns till hands)

4 ägg

Stek svampen i olja på medelvärme. Salta och peppra och ta ur pannan. Fyll på med olja och stek löken mjuk. Lägg i tomaterna och låt dem gosa till sig med löken några minuter. Häll i tomatsås och vin och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. Lägg i den stekta svampen. Håll plattan på medelvärme och knäck i äggen. Ta från plattan när vitorna stelnat. Servera genast med gott bröd till. 

10 thoughts on “Ägg i tomatsås – uovo in purgatorio

  1. Supergod variant på dessa ägg! De blev en favorit hos mig också men jag måste förstås variera mig till nästa gång. Tack för uppslag till detta! Att det var vitan du föredrog som liten… Jag var precis tvärtom och är fortfarande. Alltid gulan. Inte för lös dock. Att äta ett hårdkokt och kallt ägg rakt upp och ner med lite salt på tycker jag är jättegott. Kanon som mellis i smart förpackning 🙂

    Ha en riktigt trevlig helg – jag tjyvstartar min nu…

    Kram!

    1. Ja, jag förstår heller inte hur jag kunde tycka bäst om vitan… huga… Men så är mina föräldrar inte så mycket för rinnig/krämig gula så det tog lite tid att upptäcka det på egen hand. 🙂 Kokta ägg är dock fortfarande den variant jag har svårast för, men löskokta går bra. Så fort gulan blir ljusgul och hela ägget luktar svavel låter jag bli. Mesigt, I know. 🙂

      Ha en fin helg. Skönt att den blev lite längre. 🙂 Kram

  2. Absolut, ju rinnigare desto bättre, är även vår melodi:) En vegetarisk variant får vi nog också ge oss på, för den med köttfärs gick ju verkligen hem hos oss och det är ju alltid kul att vidareutveckla recept.
    Tack för inspiration och länk,
    kramar

Kommentera

