Glass på Scoop

S2

Storbritannien och glass är ett kapitel för sig själv. Den vanligaste glassen är en Mr. Whippy från en vagn; processad mjukglass i de där hemska strutarna vars konsistens (och smak) påminner om papp. Dessutom kan man få en Cadbury’s flake till, en pinne av den räligaste choklad man kan tänka sig. Ingen hit med andra ord. I kiosker och små matbutiker finns naturligtvis GB Glace’s utbud som här heter Wall’s Icecream, liksom andra liknande märken. Och i matbutikerna är importerade Ben & Jerry’s och Häägen-Dazs storsäljare.

Men det finns faktiskt riktigt bra brittiskt glass. I Devon och Cornwall, där det finns massvis med kor, produceras det riktigt god glass, t ex med honeycomb eller med smak av clotted cream. Dessa kan man, om man har tur, också hitta i sin matbutik, men de kunde finnas lite mer lättillgängligt.

S1

Jag gillar verkligen att man hemma i Sverige kan få god kulglass nästan överallt och jag fullkomligen jublade när jag hittade en fabulöst bra gelateria nära jobbet vid The Strand förra sommaren. Tyvärr har den numera slagit igen. Det är lätt att förstå att regn och glass inte ger så bra förtjänst.

Men i väntan på att jag ska hitta ett riktigt riktigt bra glasställe, som det som slog igen, så funkar det riktigt bra att gå till Scoop. Det är inte riktigt i samma klass, men de finns på flera ställen i stan, har god italiensk glass och riktiga våfflor. Thank the Lord!

3 thoughts on “Glass på Scoop

  1. Vet du, jag är inne på att köpa en glassmaskin (även om jag avskyr alla dessa maskiner som man ska ha till allting idag). Men jag vill göra egen god glass. Kanske det är något för dig också? Annars ser ju glassen på bilden god ut. 🙂

    1. Jag gör ganska ofta glass hemma (i mammas gamla maskin från 80-talet) och tycker hemmagjord är allra godast, men tycker också om att köpa en strut när jag är ute på stan i solen. 🙂

      Tycker absolut att du ska satsa på en glassmaskin, eller om du har en Kitchen Aid så köp tillsatsen så slipper du ännu en maskin.

Kommentera

