Bästa pavlovan!

IMG_4056

Bästa pavlovan gör min mamma. Det låter kanske skrytigt, men det är den bästa jag någonsin ätit och mina kollegor håller definitivt med.

Den fick ett mycket varmt mottagande när jag dukade upp den på kontoret i veckan. T o m de som hävdade att de inte tyckte om Pavlova (och menade de varianter med hård maräng) blev omvända.

Denna maräng tar sin lilla tid att vispa, men har du en KitchenAid eller liknande är det lätt som en plätt. Jag använde mig av en vanlig elvisp och det går bra det också även om man kan bli lite trött i armen. Och efter endast 16 minuter i ugnen är den perfekt i konsistensen. Mjuk inuti men frasig utanpå.

IMG_4034

Pavlovarulle, 12 portioner (men den är försvinnande god så räkna med att den räcker till 6-7 personer)

7 äggvitor

5 dl socker

vetemjöl

Fyllning:

5 dl vispgrädde

500 g färska bär (jag tog mest jordgubbar men även lite hallon och blåbär)

Vispa vitorna till hårt skum. Häll i sockret och vispa i ytterligare ca 10minuter tills smeten är kritvit och fast. Lägg bakplåtspapper i en braspanna och mjöla pappret. Bred ut marängen jämnt över pappret. Grädda i mitten av ugnen i 175C i 16 minuter. Ta ut marängen och låt den svalna. Vänd upp på smörpapper. Vispa grädden och bred ut över marängen. Strö över bären och rulla ihop, från långsidan, som en rulltårta.

15 reaktioner till “Bästa pavlovan!

  1. Jag döööör, vad gott!!!! Allt med maräng är det bästa jag vet i kakväg. Den här ska jag göra så fort jag har ett fungerande kök igen, borde ju passa fint med sånhär goding till midsommar dessutom!

    1. Hihi, bra beskrivning för den är sjuuuukt god! Jag tyckte först att den såg lite tråkig ut men alla tyckte den såg riktigt imponerande ut och den försvann på en kort stund! 🙂

      Perfekt till midsommar och andra sommarfester! 🙂 stor kram

  2. Pavlova, det är kakan från Hell om du frågar Håkans mamma, vi kan inte läsa ett endaste litet pavlovarecept utan att le lite för oss själva och tänka på alla gånger vi hört henne svära över alla misslyckade försök… Kanske vi skulle ta och testa ditt recept och bjuda henne på (om det lyckas), bara för att retas lite lite grann:)
    Fast vi kan tänka oss att testa ändå för maräng… maräng det är verkligen sommar det!

    Kramar till dej från oss

    1. Ojdå, ni får testa denna med henne och se om den funkar bättre. Och visst har ni rätt i att maräng = sommar. Underbart! 🙂

      Kram

  3. Åh, jag som alltid bjuder på ett pavlovatårtor om somrarna vara måste testa din mammas rulle. Pavlova är bästa sommardesserten! Tror du jag kan göra marängen tidigare på dagen och sedan fylla vid servering?

  4. Pingback: Bästa pavlovan!
  5. Låter riktigt gott! En liten fråga bara, vad har du för mått på braspannan?

    1. Det är den som följde med spisen.Tror min är 60 bred, mammas är 70cm bred men det spelar inte så stor roll. Ta en stor braspanna bara. 🙂

    1. Om luften inte är fuktig så täck med bakduk, annars bakplåtspapper och plastfolie (men då måste den vara helt sval).

Lämna en kommentar