Middag på Great Queen Street

Jag har en lista lång som ett ösregn med Londonrestauranger jag vill testa och trots att jag försöker beta av den så gott det går dyker det alltid upp nya restauranger jag vill prova så listan utgör en salig blandning av nya och gamla restauranger.

En av de där ‘gamlingarna’ på listan fick jag äntligen prickat av i veckan; nämligen Great Queen Street. Som namnet antyder har restaurangen tagit sitt namn av gatan den ligger på, i Holborn-delen av Covent Garden.

Vid första anblicken ser lokalen lite omysig ut med sina furustular och -bord, men efterhand som lokalen fylls med människor så tilltar mysfaktorn. Gästerna är goa och glada liksom den vänliga personalen.

Jag träffade Sandra här för middag, hon är en av mina trogna bloggläsare och tillika svensk i London. Vi brukar diskutera restauranger i kommentarsfältet och Great Queen Street har vi både velat prova en längre tid.

gqs2

Sandra valde en otroligt säsongsbetonad rätt med rökt makrill, pepparrot och rabarber. Det såg ljuvligt ut och smakade enligt Sandra fantastiskt bra.

gqs1

Jag valde en av deras specials; sniglar, bacon och nässel-toast som var rustik men otroligt god. Sniglarna var mjuka och fina och själva röran var som en lätt stuvning. Kul att få lite receptinspiration för just nässlor (eftersom jag råkar ha förvällda i frysen).

gqs

Vi valde båda två smårätter vardera och valde dessutom samma på en av rätterna, nämligen bakat ägg med tomat och paprika. Det märktes att det var färska söta tomater i tomatsåsen och trots att detta är en rätt man lätt gör själv hemma var den värd att ätas ute också.

Maten på Great Queen Street är rustik och tillhör vid första anblicken den typ av matlagning man sjãlv kan göra hemma, men har ändå det där lilla extra som man förväntar sig när man går ut och äter; en oväntad smakkombination eller helt enkelt bara perfekt kryddning. Och utmärkta råvaror såklart.

Vi var mycket nöjda och satt kvar en bra stund och smuttade vin och pratade.

32 Great Queen Street, London WC2B 5AA Tel: 020 7242 0622

One thought on “Middag på Great Queen Street

Kommentera

