Claude’s Kitchen, Parsons Green

ck6

Jag trivs verkligen i Fulham; stadsdelen jag bor i här i London. Det är nära till Chelsea där jag helst shoppar och strosar omkring, området känns tryggt och säkert och är bebott av ordentliga människor (ursäkta om jag låter femtiotal, men detta har blivit viktigare för mig sedan jag flyttade till en såpass tätbebyggd stad som London vars hus dessutom är ganska lyhörda).

Här finns dessutom gott om mysiga caféer och en del restauranger, särskilt i Parsons Green.

Ett nyöppnat ställe som jag fick tillfälle att prova förra söndagen är Claude’s Kitchen som öppnat ovanför en ganska så avslappnad champagnebar vid namn Amuse Bouche. Inredningen är typiskt lantlig med träbord och omatchade stolar, såpat trägolv och tjocka rödvita linneservetter på borden.

ck5

Både jag och Malin, som jag lunchade med, valde två förrätter vardera. Det är något jag ofta gör när jag går ut och äter (där det passar sig) eftersom vissa varmrätter kan vara väl stora och matiga.

Men först åt vi av det utomordentligt goda brödet och det vispade smöret med perfekt sälta.

Första förrätten, som vi båda tog varsin av, bestod av både hel stekt och hyvlad rå sparris, saffransmajonnäs, getfärskost och lila ängssyra. Och den var helt fenomenalt god. Så god att jag gladeligen skulle äta det flera dagar i sträck.

ck2

Malins andra rätt var stekt makrill tillsammans med vindruvor och syrade grönsaker som var riktigt god och mycket fint upplagd.

ck

Min kanin och chorizo med rödbeta och hasselnötter var också otroligt god. Chorizon var av den matiga varianten fullpackad med smak och kaninen väl tillagad. Rödbetssoppan i botten passade bra till, men eftersom den färgade varje tugga mörkröd var det lite jobbigt att peta bort kaninbenen; det hade varit bättre med filéat kött.

Maten var verkligen god och gemytlig och passade perfekt in i restaurangens stil. Personalen var trevlig och duktig och vi fick snabbt in bröd och smör på bordet (alltid ett plus), men lustigt nog kom våra fyra förrätter in nästan samtidigt. Först trodde jag att köket kanske stängde strax efter vi kommit (vi kom dit strax efter tre), men efter att vi ätit upp var det ingen brådska för oss att beställa dessert så det resonemanget stämmer inte riktigt. Det var antagligen bara ett missförstånd men det gjorde att vi kände oss lite stressade.

Jag kommer dock definitivt att gå hit snart igen och det finns stor risk att jag blir stammis. Att ha flera bra restauranger inom 10 minuters gångavstånd är en ynnest jag sannerligen njuter av. Och det glädjer mig att en Michelinstjärnekock som Claude Compton (han har jobbat på Petersham Nurseries och Club Gascon) satsar på lite enklare, men fortfarande fantastiskt god mat, i avslappnad miljö.

Amuse bouche | 51 Parsons Green Lane SW6 4JA | 02073 718 517

6 thoughts on “Claude’s Kitchen, Parsons Green

  1. Jag kommer definitivt att locka med mig någon annan anglofil bland oss i matbloggargänget och så kommer vi och hälsar på dig på plats! Det låter så härligt allting… Det räcker inte längre med TV från UK – jag måste uppleva det på riktigt!

    Hoppas du hade fin riktigt fin midsommar!

    Kram Lotta

  2. Hade jag bara haft ekonomin så hade jag mer än gärna följt med Lotta till dig i London. Anglofil is my middle name… 😉

    Men nån dag så kommer jag, om inte innan så till nästa vår med mitt tjejgäng. Då väntar jag mig en fullständig lista på restauranger och annat sevärt! Oroa dig inte du ska få tid att förbereda dig på ;-P

    Kram kram

  3. Ytterligare en anglofil här, som önskar det fanns ekonomi att besöka öarna snart igen. Det är härligt att iallafall kunna följa dig via bloggen. Nu skulle man bara hitta en motsvarande matblogg från Dublin med, fast då bleve nog längtan för stor. =)

    1. Så roligt, Trollmamman! Tyvärr är det ju inte gratis att varken resa eller uppleva en massa, men tycker att man får mer för pengarna här bara man vet var man ska gå (och det vet ju jag). 🙂

      Jag har bara varit i Dublin en gång, men det finns lite Dublininfo här på bloggen, i brist på annat… 🙂

Kommentera

