Chipotlemarinad till fläskkött

IMG_4198

Middagen i fredags var bland annat med mina gamla flatmates från dess att jag flyttade hit för fem år sedan. De är ganska avslappnade typer så därför satsade jag på middag i avslappnad still, vilket nog alla uppskattar en fredagskväll. Efter varsin Hugo och räkor med black garlic-dipp blev det grillat chipotlemarinerad fläskkött (pork shoulder på engelska vilket borde bli bog i Sverige efter att ha jämfört mina styckningsscheman). Till have vi potatisklyftor, slaw, grillade majskolvar och aioli. Lite amerikansk touch nästan men det var inte det jag var ute efter, utan bara avslappnad god mat som var hyfsat lätt att förebereda.

IMG_4231

Köttet blev verkligen smakrikt  (och mört) med både marinaden som det fått gosa sig i i två dygn och den rökiga smaken från grillen. Dessutom var det uppehåll precis när vi grillade och när köttet precis blivit klart började det regna. Så bra timing är jag minsann inte van vid.

IMG_4247

Chipotlemarinad till fläskkött, tillräckligt för 800g-1kg kött

800g-1kg bog i skivor

4 tsk chipotle paste

2 msk ketchup

3 msk sweet chili

1 msk soja

4-5 msk olja

salt, svartpeppar

Blanda alla ingredienser, smaka av med salt och peppar. Pensla köttbitarna runt om med marinad och lägg i en form eller kraftig ziplockpåse. Häll över resten av marinaden. Marinera helst i minst 24 timmar i kylen. Vänd på köttet i alla fall en gång. 

Ta fram köttet i god tid innan tillagning så att det är rumsvarmt när det ska tillagas. 

6 thoughts on “Chipotlemarinad till fläskkött

  1. Är svår på chipotle-pasta, men har faktiskt aldrig testat den i marinad till grillat fläskkött. Det måste prövas när jag får semester om några dagar!

    1. Jag använder den mest till pulled pork och i marinader. Riktigt gott tycker jag, men såklart en smaksak (höhö). Ha en fin semester!!

  2. Marinad till fläskkött tas tacksamt emot! Verkar jättegott och rökigt! Var grillar ni när ni grillar? Finns det en liten back garden till lägenheten kanske som jag brukar se på TV 🙂

    Hoppas du har en fin sommar!

    Kram Lotta

    1. Vi är så lyckligt lottade att vi har en takterass (det är även där jag solar) med lite växter, uteplats och grill. Tyvärr ingen kvällssol men det är så skönt att kunna vara ute! Det 8r grannen under som har en back garden… 😉

      Hoppas du också njuter av sommaren! Stor kram

Kommentera

