Gnudi med enkel tomatsås

IMG_4397

Ett bra tag nu har jag tänkt prova att laga gnudi. Gnudi är italienska och betyder ‘naket’ och syftar på att dessa dumplings består endast av innanmätet i ravioli och alltså är en naken pasta.

De är gjorda på ricotta och parmesan, och lite mjöl för att de ska hålla ihop. Enligt min pastabibel The Geometry of Pasta kan dessa gnudi modell större också kallas malfetti, men det bor på vilken region man befinner sig i.

Receptet jag använde mig av kommer från Annika på finfina bloggen Smaskens, som är en stor inspirationskälla för mig, och hon i sin tur inspirerades av eminenta tidningen Bon Appetit.

Jag ville ha en enkel tomatsås till mina gnudi och kokade ihop en ytterst enkel variant, gjord på färska tomater, på 10 minuter. Jag använde torkade kryddor, men det passar ännu bättre med hackad färsk basilika.

Jämfört med kokt gnocchi föredrar jag faktiskt gnudi eftersom de är lättare och inte känns degiga. Jag föredrar nämligen min gnocchi stekt, då tycker jag den är som bäst, men det avråder jag å det starkaste när det gäller gnudi.

Gnudi, 2-3 portioner som varmrätt, 4-6 som förrätt

Efter Annikas recept, anpassat efter Bon Appetits recept.

250 gram ricotta
1 dl finriven, smakrik parmesanost
1 ägg + 1 äggula
1 tsk flingsalt
några tag med svartpepparkvarnen
60 gram durumvetemjöl 

Blanda samtliga ingredienser till en jämn smet. Mjöla ett bakplåtspapper generöst. Forma gnudi med två skedar. Doppa den övre skeden i mjöl och fös med den försiktigt ned gnudin på det mjölade bakplåtspappret. Strö lite mjöl över varje färdig gnudi. Koka upp saltat vatten i en rymlig gryta. Lyft försiktigt upp gnudi med en hålslev (jag tyckte det var lättast att skopa upp dem med en vanlig sked istället), en i taget, och släpp varsamt ned i det kokande vattnet. Koka i 5-6 minuter, låt fortsätta koka en kort stund även efter att de flyter upp i grytan. Lyft gnudi ur grytan med hålslev och severa omedelbart.

Enkel tomatsås på färska tomater, lagom till en sats gnudi

4 färska tomater

1 stor vitlöksklyfta, riven eller pressad

1-2 msk balsamvinäger

1,5 tsk torkade italienska kryddor eller ännu hellre en näve hackad färsk basilika

salt, svartpeppar

Hacka tomaterna och lägg i en liten kastrull. Pressa/riv vitlöken och koka under omrörning i fem minuter på medelvärme. Häll i vinäger och kryddor och smaka av med salt och peppar. Låt koka ytterliggare fem minuter. 

Lägg upp gnudin i skålar, toppa med tomatsås och riven parmesan. 

4 thoughts on “Gnudi med enkel tomatsås

  1. Men det här var intressant. Jag föredrar också gnocchi när man steker den. Då är det jättegott. Det här har jag faktiskt inte sett förut. Det måste jag prova. 🙂

  2. Detta recept ska jag testa nästa gång då jag tyckte att mina höll ihop lite dåligt. Fast de blev ruggigt goda.

Kommentera

