Middag på Clarke’s, Kensington

c6

I lördags hade Gaby bokat bord på Clarke’s i Kensington, en restaurang hon ofta besökte som barn med sina föräldrar.

Clarke’s är som en finare kvarterskrog ungefär; mycket stammisar i olika åldrar, många som bor i närheten och vissa som kommit längre bort ifrån. Maten är fräsch och ordentlig men kanske inte så nydanande. Det varvas klassiker med nya varianter på gamla koncept och allting är mycket vällagat.

c5

Som förrätt valde Gaby varm getost med smultopping och mjuka aprikoser och hackade nötter. Mycket gott!

c3

Laura valde rökt lax med fasanägg, sallad och gräddfil, också mycket gott och fräscht.

c8

Min enkla förrätt bestod av mycket smakrik San Daniele-skinka, de sötaste fikon jag smakat såhär långt norrut, lite bladsallad och rädisor. Bra råvaror som talar för sig själv.

c2

Till varmrätt valde både Gaby och jag biff tonnato, dvs tunt skivad kall rare biff med ansjovisdressing och krispiga pommes frites. Köttet var mycket mört och gott och dressingen i lagom mängd – perfekt variant på biff i sommartider!

Laura valde anklår som smälte i munnen, serverade med körsbär och ångad savoykål.

c1

Vi beställde även in efterrätter, även om vi var i mättaste laget. Gaby valde dekonstruerad cannoli med ricotta och jordgubbar. Otroligt gott!

c

Laura fick in en gigantisk tallrik ost och jag valde den lättaste efterrätt jag kunde hitta; jelly med sommarbär, grädde och kattungor. Sen fick jag in en bit chokladtårta med ett ljus också för att Gaby hade tutat i personalen att det var min födelsedag istället för hennes. Som tur var sjöng i alla fall ingen! 

Jag gillar verkligen Clarke’s, stämningen är gemytlig och långt ifrån stel och personalen mycket vänlig och ger personlig service. Dessutom är det en institution som funnits på samma plats i över 20 år, vilket nog är anledningen till det blandade klientelet. 

Clarke’s, 122 & 124 Kensington Church Street, London W8 4BH

Kommentera

