Middag på Copita, Soho

cap6

Mina vänner Jess och Laura kunde tyvärr inte fira min födelsedag med mig då de hade ett jobbevent på kvällen så vi åt middag tillsammans veckan efter istället, på Copita i Soho.

Copita är en systerrestaurang till Barrica som jag besökte (med Laura faktiskt) bara någon vecka tidigare. Barrica har mer traditionella tapas och Copita har en del typiska tapas och en del smårätter med influenser från olika länder. Båda serverar riktigt god mat och är verkligen populära och buzzing. 

Pilgrimsmusslorna (ovan) med krämig sås och bondbönor var fullkomligt ljuvligt och helt klart min favorit från kvällen.

cap2

Svampkroketten kom dock riktigt nära, den var proppfull med svamp och krämig och go i mitten med riktigt krispigt skal runtom, precis som det ska vara. Farligt gott!

cap3

Ugnsbakad aubergine med harissa och mynta var god, men inte spektakulär, en bra rätt att dryga ut med liksom.

cap4

Bläckfisken med paellaliknande ris var riktigt god, men jag tyckte det var lite snålt tilltaget med bläckfisk…

cap5

Gnocchi med saffran, butternutpumpa och mandel var mycket fin i smaken men jag tyckte den kunde haft lite mer varierande konsistens. Mandeln var nog ett försök till detta med jag tyckte något krispigare hade behövt, antingen stekt gnocchi, krispiga stekta brödsmulor eller hackade nötter (inte mandelspån).

cap1

 

Den rätt jag kanske föll för minst var ankbröstet med äpple, rödbetor och russin och det var just russinen som jag har svårt med. De stod inte med på menyn och färg och storlek på rödbetsbitarna påminde om russinen så jag undvek helt enkelt båda. Ankköttet var dock riktigt vällagat; full av smak och mycket saftigt, så det var synd att min lilla egenhet skulle göra att jag inte kunde njuta av rätten som en helhet.

Copita är en typiskt Soho-restaurang med mycket folk, alltid fullt, hög ljudnivå och man känner sig liksom levande här. Lägg därtill riktigt god mat, snabb service (maten kom ut med raketfart) och en bra vinlista och GT-meny så är detta helt klart en vinnare.

Copita, 26-27 d’Arblay Street, London W1F 8EP

2 thoughts on “Middag på Copita, Soho

Kommentera

