Brittiska matprogram ni inte får missa

Jag brukar titt som tätt rekommendera brittiska matprogram som jag fastnat för, så att ni svenska läsare ska kunna se dem när de visas hemma.

Just nu går det flera riktigt bra program på teve som ni måste lova mig att ni håller utkik efter. Och snart drar ju dessutom nya säsongen av Great British Bake Off igång. Det är nästan så att man längtar till hösten, men bara nästan.

Rick Stein’s India – Mysiga fabrorn Rich Stein är en passionerad kock och i denna programserien reser han runt i Indien i flera månader i jakten på den perfekta curryn samtidigt som han försöker lära sig olika lokala rätter samt att förstå indisk mat bättre. Mycket sevärd!

Simon Hopkinson Cooks – En av mina favoritkockar på teve som lagar exakt den typ av mat jag älskar. Dessutom hälsar Simon på hos sina kockvänner i deras restauranger och lånar deras recept. I varje program sätter han ihop en meny att bjuda sina vänner på. Han drev Bibendum i flera år men arbetar nu som matskribent.

How to Cook Well med Raymond Blanc – Karismatiske Raymond Blanc som lärt sig själv att laga mat (!) lär ut en massa bra tips och trix till oss hemmakockar i denna serie. Varje program fokuserar på en matlagningsteknik och han visar både det man förväntar sig och det oväntade. Fantastiskt bra!

10 thoughts on “Brittiska matprogram ni inte får missa

  1. Undrar egentligen hur många matprogram det finns marknad för? Jag menar, jag tröttnar ju inte, men så är man ju lite nörd också…

    1. Ja, det kan man undra. Finns ju varierande kvalitet på dem också, men tror inte jag kommer att tröttna i första taget… För visst är man geeky… 😉

  2. Jag är ju lite hemligt kär i Raymond Blanc, denna supermysgubbe! Brukade titta på ett program han hade där folk skulle starta upp restaurang typ, var väldigt spännande! :=)

  3. Ja, vi har ju fått nytta av dina tidigare tvtips så vi hoppas absolut att vi får det igen! Bra att ha en egen liten utsänd matprogramsspion utsänd:)
    Hoppas du haft en fin semester hemma i Skåneland och att du fått njuta riktigt ordentligt!
    Kramar,
    Mårtenssons

    1. Haha, undrar om man kan göra karriär som det? 😉

      Jag hade det finfint hemma i Skåne, men som alltid springer tiden iväg.. Kramar till er

Kommentera

