Middag på Fortunen Bar & Spiseri, Köpenhamn

DSCN0739

Att Köpenhamn är fullt av svenskar är såklart en naturlig utveckling efter Öresundsbron (och innan dess flygbåtarna och Pilen) och jag är ju själv en svensk besökare i Köpenhamn men på något sätt tar det emot att sitta i Nyhavn med 10 000 andra svenskar. Så inför detta besöket researchade jag lite för att hitta en mysig men casual restaurang med bra mat som verkade barnvänlig. Stället jag föll för var Fortunen på den härliga adressen Ved Stranden 18 och vi var alla riktigt nöjda. Vi tog en fördrink på uteserveringen vid vattnet (cava till Maria och mig, ginger beer till Daniel som körde) och gick sedan ner i den mysiga restaurangen och åt middag. Menyn består av olika smårätter och vi valde alla tre rätter för DKK 250; riktigt prisvärt.

DSCN0753

Maria och jag valde samma rätter och började båda med kantareller med majs, potatisskum och syrad lök. Otroligt god och välkomponerad rätt!

DSCN0755

Daniel valde pocherat ägg (som man rörde ihop till en sås) med röd- och gulbetor, ärtor, grillad purjo och parmesan. Också mycket gott!

DSCN0757

Njurtapp med svamp, alger och sojasky var Marias och min nästa rätt som också var fantastiskt god! Det funkade mycket bra med algerna, svampen (som var shiitakeliknande) och sojan. Mums!

DSCN0758

Daniels ungtupp med linser och gem-sallat var också mycket god, men jag tror vår njurtapp var snäppet godare.

DSCN0763

Här någonstans var jag och Maria lagom mätta och sugna på efterrätt, men Daniel behövde en rätt till innan han var mätt och valde taktiskt en som borde hamna snabbt på bordet. Det gjorde den också; kall makrill med kärnmjölk, bondbönor och dill. Mycket fräscht och gott, men hade nog passat ännu bättre att börja med.

DSCN0765

Så till efterrätterna. Här valde Daniel och jag samma; olivoljeglass med jordgubbar, rödbetsmaräng och vit choklad. Ofantligt gott!

DSCN0767

Marias dessert var lika intressant med vaniljglass, havtorn, karamell och torkade svarta oliver. Den var dessutom god, den också!

Jag kan inte nog rekommendera detta mysiga ställe med bra musik, schysst stämning och god mat. Vår servitris var mycket duktig men de andra kanske inte var lika effektiva, men det fick vi ju bara erfara på håll så vi var mycket nöjda. Vi var dessutom de enda svenskarna, vilket kändes ganska bra.🙂

Fortunen — Bar & Spiseri
Ved Stranden 18
1061 København K

2 thoughts on “Middag på Fortunen Bar & Spiseri, Köpenhamn

Kommentera

