Middag på Antika, Stari Grad, Kroatien

IMG_5286

En av de sista kvällarna på båten åt vi middag tillsammans hela gänget på en mycket trevlig restaurang, Antika, i mysiga Stari Grad.

Restaurangen var även den mysig och inhyst på en innergård (pga det fina vädret sitter man oftast ute i Kroatien, vissa restauranger har bara ett kök inomhus men inga bord) och full till brädden med gäster. Dessutom upptäckte vi att det var något slags barnrevy på det pyttelilla torget precis angränsande till restaurangen vilket höjde ljudnivån rejält vilket vi hade kunnat tolerera om dessutom inte delar av publiken stod mellan våra bord och klappade och fotograferade, så vi var kanske inte supernöjda till en början.

Föreställningen tog dock slut halvvägs in i middagen så vi till slut kunde njuta av en lägre lljudnivå och konversera normalt kring borde. Och maten vägde upp den också! Antika är alltså väl värt ett besök, bara kontrollera eventuella barnteaterföreställningar på torget intill innan ni bokat.

IMG_5304

De flesta i sällskapet valde den panerade bakade fetaostsalladen som förrätt och den var fantastiskt god. Men dock av modell gigantisk (typ en hel fetaost dessutom panerad och bakad och så sallad till det) så jag var glad att jag stod över och sparade mig till min biff.

IMG_5306

Det var vår skipper som nämnde oxfilé redan när vi var på båten så jag visste direkt vad jag ville ha. Den var av mycket bra kvalitet, perfekt tillagad och nog den mest prisvärda bit oxfilé jag någonsin kommer att äta (ca 100 SEK med tillbehören). Den krämiga gorgonzolasåsen med dill (!) var också otroligt god och jag var mycket nöjd med mitt val. Kanske inte inhemsk mat, men fantastiskt gott!

IMG_5309

Gaby valde skaldjur i vitvins- och tomatsås som också var otroligt gott! Vi träffade dessutom på ett för oss nytt skaldjur som jag tyvärr inte lyckats googla fram. Det var en ful liten filur som såg ut som en korsning mellan en mussla och ett ostron, den öppnades inte under kokning och var ganska robust och seg i konsistensen. Tyvärr var smaken inte överväldigande den heller men kul att träffa på något nytt! Och resten av skaldjuren var fantastiskt goda.

IMG_5303Antika, Duonjo kola, Stari Grad, Croatia

4 thoughts on “Middag på Antika, Stari Grad, Kroatien

  1. Längtar efter nästa resa och just matupplevelserna när jag ser och läser om dina. Just maten är en så stor del av resandet, både socialt och smakmässigt. Tack för fina tips, minus barnteatern då🙂

    Kram!

    1. Håller med, även om man inte är matnördar som vi så tror jag att just mat när man besöker ett annat land är oerhört viktigt. Det förmedlar mycket av landets dofter och smaker och förstärker intrycken. Riktigt bra mat i Kroatien över lag, vilket jag inte trodde, så extra roligt! Men ja, barnteater (det var dessutom ganska sent för små barn, typ nio) kan man ju vara utan.😉 Stor kram

  2. Haha, vilken jävla SKRÄCK att behöva stå ut med barnteater under en middag. I alla fall för mig som har noll tålanmod när det kommer till sådant, haha.

    1. Jag var ju otroligt hungrig och kinkig också så var redo att mörda någon när de körde igång. Men jag överlevde och maten var god som tur var…🙂

Kommentera

