Slaw 2.0

IMG_4205

Av anledningar som är på tok för tråkiga att gå in på, kan jag inte äta en del fiberrika livsmedel. Ett av dem är vitkål, som jag fullkomligen älskar i coleslaw. Men en matsked och hej magkramp, och det är det ju inte riktigt värt.

Så det är verkligen tur att slaw på morot och rotselleri (som jag kan äta) smakar precis lika gott som coleslaw. Jag brukar använda mig av ett av Hugh Fearnley-Whittingstalls recept, eller ja, jag tittade på det första gången och höftade lite som vanligt och sedan dess höftar jag ännu mer.

Nu sist blandade jag i grovkornig fransk senap istället för vanlig brittisk (Coleman’s) senap och ojoj, så gott det blev. Så gott att denna lilla ändring faktiskt fick mig att vilja blogga om detta enkla tillbehör återigen..

Så se detta som en påminnelse; slaw passar till det mesta, kan göras i en massa olika varianter och passar särskilt bra till grillat.

IMG_4254

Slaw på morot och rotselleri med grovkornig senap

3 stora morötter

1/2 rotselleri (ca 400g)

5-6 msk majonnäs (hemmagjord eller Hellman’s)

2 tsk grovkorning fransk senap

saften av 1/2 citron

salt och svartpeppar

Skala och riv rotfrukterna. Blanda ingredienserna till dressingen i en skål och vänd ner rotfruktsrivet lite i taget och se till att det blandas väl med dressingen. Ät helst upp allt på en gång, men rester håller sig en dag i kylen. 

 

6 thoughts on “Slaw 2.0

  1. Här i Vietnam ser man ofta finstrimlad morot och rättika picklad tillsammans som tillbehör. Fräscht och gott🙂

Kommentera

