Bönsallad med purjolök, dijon och feta

bean salad

I måndags hade vi bokklubbssammankomst och diskuterade den här boken. Även innan jag kom med i gruppen var det knykalas som gällde vid sammankomsterna, men genom att jag ofta tar med mig något jag lagat har de andra också börjat laga mat och baka till sammankomsterna. Riktigt roligt!

Nu i måndags var vi hemma hos Anna och njöt av denna bönsallad (som jag gjorde kvällen innan) och den blev verkligen kanongod! Till hade vi Annas goda couscous med kikärtor och soltorkade tomater, vitlöksbröd, selleri med dip och som avslutning äpplecrumble. Det gick sannerligen ingen nöd på oss!

Bönsallad med purjolök, dijon och feta

1 burk (400 g) cannellinibönor

1 burk (400 g) flageoletbönor

1 purjolök, skivad

olja och smör till stekning

1 vitlöksklyfta, riven

salt, peppar

2-3 tsk dijonsenap

1,5 tsk sherryvinäger

hackad persilja

100 g smulad feta

olivolja

Stek purjolöken mjuk i lite smör och olja. Häll över i en skål när den börjar få färg. Skölj bönorna och låt rinna av. Stek i samma stekpanna i lite olja och smör tills varma. Pressa i vitlöken och stek någon minut till. Salta och peppra. Blanda med purjolöken. Blanda i dijon och vinäger. Låt svalna. Blanda i hackad persilja och smulad feta. Justera kryddningen med salt och peppar. 

13 thoughts on “Bönsallad med purjolök, dijon och feta

  1. Mmm, later jattegott! Men aha, jag har haft ogonen pa den boken lange nu. Ar den lasvard? Kram

  2. Jag är nyss hemkommen från min bokklubb jag. Vi brukar ses på ett café, förutom sista gången varje år innan ”sommarlovet”, då ses vi hemma hos någon.
    Bönsalladen låter jättefin. Fick googla Flageoletbönor. Har inte hört talas om dem innan, men såg att Risenta säljer dem. Får testa!

    1. Mysigt att ses på café! Jag är absolut ingen bönexpert men gillar verkligen flageoletbönorna, de är trevliga i konsistensen. Och så bra att du hittade att Risenta säljer dem!

  3. Holy moly vad gott det låter! Bokmärker direkt. Och vad kul med bokklubb, det hade jag också velat vara med i! Får väl se om mina fellow matbloggsgöteborgare kan tänka sig att ställa upp :=)

    1. Det kan de säkert! Riktigt trevligt faktiskt, vår är inte superseriös så om man inte hinner läsa klart boken är man välkommen ändå.🙂

  4. Jag inspirerades av den här goda salladen till lördagsmiddagen. Blev kalvschnitzlar med en variant på denna bönsallad – mycket gott.🙂

  5. Så gott! Nästan exakt samma bönsallad jag brukar göra (vars recept jag fått av annan bloggare för ngr år sedan) fast med stora vita bönor (limabönor/smörbönor?) Och jag steker ingenting. Rör ihop den kall🙂

  6. Wohoo! Nu gick det att kommentera igen🙂
    (jag har tagit bort mitt avatarkonto som visst är kopplat till wordpress och vägrar låta mig kommentera som blogspotbloggare. Tyvärr blir det heller ingen bild då jag kommenterar blogspotbloggar).

Kommentera

