Chokladpudding

IMG_4369

Det var flera månader sedan nu, men någon gång i början på sommaren gjorde jag chokladpudding till jobbet som jag serverade i plastglas med vispad grädde och strössel. Och jag måste erkänna att det var första gången jag kokade chokladpudding och fick ringa mamma och fråga om hur länge mjölkblandningen skulle värmas eftersom jag tyckte Per Morbergs recept som jag använde mig av var lite bristfälligt när det gällde instruktionerna så därför har jag utvecklat dem något.

Chokladpudding, 4 portioner

Anpassat efter Per Morbergs recept.

8 dl mjölk
1 dl maizena
1 dl råsocker
2 st äggulor
0.5 dl kakao
1 msk vaniljsocker

Blanda alla ingredienser i en kastrull med bra botten. Rör med visp kontinuerligt och låt blandningen inte sjuda eller koka, men låt den tjockna så mycket som möjligt. När den tjocknat och verkar vara på väg att sjuda ta ifrån plattan och häll upp i portionsskålar. Ställ att svalna.

2 thoughts on “Chokladpudding

  1. Ah för bövelen, hur gott är inte himmagjord chokelapudding? Det om nåt känns ju verkligen som barndom a’la 70-tal:)

    Kramar till dej och en finfin helg hoppas vi att du får!

Kommentera

