Dillmajonnäs (till kräftor)

IMG_5826

 

Dill och kräftor är ju en klassisk kombination och i avsaknad av traditionella tillbehör såsom kumminost och västerbottenspaj ville jag förstärka just dillen till mina kräftor. Min kompis Laura, skaldjursfantast av stora mått, fick dela det sista paketet kräftor jag hade i frysen med mig i helgen. Kräftor med de klassiska (ofta kalla) tillbehören kändes lite fel i oktober så därför serverade jag kräftorna som förrätt istället, med den delikata majonnäsen, baguette och smör.

 

crayfish

 

Dillmajonnäs, 2-4 portioner

1 äggula, i rumstemperatur

1,5 – 2 dl dillolja (tex Gunnarshögs gårds)

1/2 citron, lite saft

salt, vitpeppar

1-2 msk hackad färsk dill

Lägg gulan i en bunke och börja vispa och häll i oljan, först droppvis, sedan i en tunn stråle under vispning tills du har en tjock majonnäs. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Rör ned dillen och servera. 

5 thoughts on “Dillmajonnäs (till kräftor)

  1. Jag säljer ju alla oljorna i min butik, men krondillen säljer sämst. Detta även om vi bor i havskräftornas Mecka. Jag har själv lite svårt för den också, men ska testa en sådan här majonäs till nästa gång vi har kräftor.

    Kram kram

    1. Gör den?! Kanske inte en smak som folk vet vad man ska göra med…? Om du har svårt för oljan så gör egen dillolja att göra majonnäs på, för just dill & kräftor är ju tokgott ihop! 🙂

      Kram

  2. Jag älskar krondillsoljan, men jag tycker att deras oljor tappar snabbt i doft och smak. Dillmajonäs är galet gott till skaldjur.

    1. Jag har haft denna kallt och mörkt och det verkar ha funkat, den har fin smak fortfarande. Men den färska dillen piffade upp, oljan har lite jolmigare smak.

Kommentera

