Lunch på Flatiron, Soho

FI1

I Soho finns det otaliga restauranger av varierande karaktär och det dyker upp nya koncept hela tiden. Den senaste i raden som jag provat på är Flat Iron, en restaurang som erbjuder i princip bara en sak: flat iron steak, dvs den möra styckdetaljen njurtapp; en finfin bit biff, tillagad som man vill och med vilka tillbehör man vill. När jag var där kunde man också välja en långlagad biffgryta, men det var njurtappen vi kommit hit för.

Det går inte att boka bord men trots att vi kom mitt i lunchrusningen kunde vi klämma in oss vid långborden som man delar med andra gäster. Direkt fick vi vatten och popcorn att knappra på medan vi studerade den magra menyn på väggen.

FI2

Det blev njurtappen för min del, medium-rare för det rekommenderade köket och till ville jag naturligtvis ha bearnaisesås. Jag är (som ni kanske vet) smått galen i bea och denna blev klart godkänd om än åt det lite syrligare hållet.

Med biffen kom också machésallat och vi hade beställt pommes frites och spenatstuvning också. Pommesen var riktigt krispiga och goda och spenatstuvningen fantatiskt god.

FI3

Jag gillar verkligen Flat Iron. Stället är mysigt och opretentiöst och det känns himla rakt och ärligt med en såpass liten meny.

Bra kött kostar pengar och i en storstad läggs det såklart på ännu lite mer, så det är rent ut sagt genialiskt att satsa på en (än så länge i alla fall) prisvärd men mycket mör och god styckdetalj i den rådande ekonomin. Detta har nämligen alla råd med. (Notan för två inkl varsin Coca-Cola och dricks landade på strax under £40).

Flat Iron, 17 Beak St, Soho, London W1F 9RW

2 thoughts on “Lunch på Flatiron, Soho

  1. Gillar deras serveringsstil skarpt gör vi, häftiga skålar och uppläggningsfat. Och priset låter verkligen inte så fasligt högt om man räknar med vart du befinner dej…

    Hoppas att allt är bra med dej,
    kramar

Kommentera

