Chicken a’la king, min version

calk

Det händer att jag pratar mat med min bordsgranne på jobbet. När jag hade ganska mycket kyckling över efter en middagsbjudning fiskade jag efter idéer och Ria föreslog Chicken a’la King. Jag fick inget direkt recept men en snabb beskrivning i stil med: stek svamp och kanske paprika, i med kyckling, grädde och sherry. Servera med pasta eller ris.

calk3

Inte ens detta recept lyckades jag följa helt, men det berodde på att jag inte hade någon sherry hemma. Istället hällde jag i en skvätt whisky, sambal oelek och lite annat gott för att piffa upp såsen. Och gott blev det. Detta är alltså min egen variant av Chicken a’la King.

calk2

Min Chicken a’la King, 2 portioner

100 g skogschampinjoner, kvartade

1 röd paprika, skuren i bitar

1 msk olja till stekning

2 stora kycklingbröst, redan tillagade och skurna i kuber (alternativt börja med att steka rå kyckling i kuber) 

2,5 dl grädde

1 msk whisky

2 tsk sambal oelek

en skvätt kycklingfond

1 msk ketchup

1 msk maizena

salt, vitpeppar

en näve hackad persilja till servering

Stek champinjonerna och paprikan i olja tills de fått färg, ca 5-7 minuter på medelvärme. Lägg i kycklingen i pannan och stek någon minut till. Häll i grädde och whisky och koka upp. Smaka av med sambal oelek, fond och ketchup. Häll i maizena om såsen behöver tjockna lite. Koka någon minut. Smaka av med salt och peppar, strö över persilja och servera till pasta eller ris. 

11 thoughts on “Chicken a’la king, min version

  1. Mulligt! Just whisky istället för sherry tror jag lyfter rätten. Jag har dock aldrig lyckats med att ta en klick whisky;-)

    Jag tävlar lite med mig själv om att aldrig slänga något utan att alltid inkorporera det i en ny maträtt. Mycket enklare nu på hösten när en soppa eller gryta kan drygas ut med vad som helst.

    1. Haha, inte jag heller faktiskt. Tack för korrläsningen!

      Jag har samma målsättning; att slänga så lite mat som bara går, helst inget alls. tycker det är ganska lätt på sommaren också – det mesta passar ju i en sallad också.🙂

  2. Chicken à la King är riktigt bra att ”bygga på” med egna smaker och variationer. Mannen bjöd på den här rätten första gången han lagade mat åt mig. Jag tror han följde det recept han hade hittat väldigt slaviskt🙂 Det blev gott men här har du gjort något med mer smaker, Chicken à la Princess Hanna kanske!

    Ha en trevlig kväll och helg!

    Kram Lotta

Kommentera

