Nyårsmenyn anno 2013

img_6960

Det är dagen innan nyårsafton och jag gissar att det är fler med mig som ska förbereda inför middagen imorgon. I år blir det en lugn nyår för min del. Först blir det hockey (Junior-VM) och sedan middag. Eftersom jag i vanliga fall brukar lägga ribban ganska högt har jag i år försökt att ta ner den lite. Det blir riktigt klassisk god mat men inget som är svårt eller tidsödande.

      Tillåt mig presentera nyårsmenyn 2013:

Löjromssnittar på smörstekt franskbröd med rödlök, créme fraiche, citron och dill (Palmer & Co Brut Reserve, Champagne)

Vitlöksgratinerad hummer med smördegsstänger (Hunter’s Sauvignon Blanc, Marlborough)

Oxfilé, svampcréme, Hasselbackspotatis, rödvinsgräddsås, kokt långstjälkad broccoli och karamelliserad schalottenlök (Tommasi Graticcio Appassionato, Italien)

Repris från i fjor: parfait med hackad mörk choklad och karamelliserade hasselnötter serverad med honeycombströssel och butterscotchsås (Moscatel de Setubal, Portugal)

Inspiration från tidigare nyårsmiddagar hittar ni här.

Gott Nytt År alla fina läsare!

9 thoughts on “Nyårsmenyn anno 2013

  1. Ohoj! Om detta är att tagga ner, ja då undrar jag hur menyn skulle se ut om du slog på stort🙂 Mycket härlig meny! Jag kör nertaggat, på riktigt men det törs jag inte berätta om här…

    Önskar dig ett gott slut och ett gott nytt 2014!

    Kram Lotta

  2. Vi sällar oss till övriga kommentanterna:) Ner med ribban, var hade det då landat undrar vi?

    VI hoppas du får en fin kväll och önskar dej ett gott slut och ett gott nytt!
    Kramar

  3. Ha ha… Jag säger som de andra, lägga ribban lågt? Men visst jag vet ju vilken mat du brukar bjuda på. Och även det här hade jag mer än gärna blivit bjuden på.
    Gott nytt år! Hoppas vi ses 2014. Kram.

  4. Hoppas att ni hade en riktigt fin kväll igår kompis! Och hoppas att du får mer tid till att blogga i vår för jag saknar dina inlägg! KRAM!

Kommentera

