Pasta med svamp och purjolök

IMG_6091

Såhär en månad in på året tänkte jag prata nyårslöften. Egentligen är jag emot dem för egen del, men i år har jag faktiskt avlagt ett, till mig själv; att jag ska bli bättre på att laga mat från alla de kokböcker som pryder bokhyllan och som jag älskar att bläddra i.

Jag har gått hårt ut och redan hunnit laga några recept i en av mina nyinförskaffade kokböcker; ‘Gordon Ramsay’s Ultimate Cookery Course‘, bland annat denna pasta med svamp och purjolök som är riktigt riktigt god och dessutom snabblagad.

I receptet är pastan som används lasagneplattor trots att det varken är en vanlig eller ebs en öppen lasagne, och jag gillar det verkligen. Så bli inte förvånade om ni ser liknande pastarätter på bloggen framöver.

Pasta med svamp och purjolök, 2 portioner

Översatt från och anpassat efter ‘Gordon Ramsay’s Ultimate Cooking Course‘.

För en gångs skull lyckades jag nästan helt följa receptet. Enda ändringen är att jag lade till en skvätt vin som jag tycker gav mera djup och syran i vinet bryter fint av mot grädden.

8 kastanjechampinjoner, tunt skivade

1 vitlöksklyfta, hackad

1 purjolök, tvättat, kvartad och skivad

olja till stekning

salt, peppar

250 ml kycklingbuljong

1 dl vispgrädde

1 msk vitt vin

4-6 lasagneplattor

Till servering: eventuellt riven parmesan

Värm oljan i en stekpanna på medelvärme och lägg i den skivade svampen. Tillsätt vitlöken efter två minuter och purjolöken efter ytterligare två. Stek tills svampen fått färg och purjon mjuknat. Salta och peppra.

Häll på kycklingbuljongen och låt koka i fem minuter så att den reduceras till hälften.

Koka under tiden lasagneplattorna i saltat vatten i fyra minuter, tills al dente.Tillsätt sedan grädden och en skvätt vitt vin till svampen och låt det koka in något. Smaka av med salt och peppar. Ta från värmen och lägg i lasagneplattorna och låt dem helt täckas av såsen. 

Lägg upp lite snyggt i skålar och riv över lite parmesan om så önskas. 

8 thoughts on “Pasta med svamp och purjolök

  1. Det lät gott och lättlagat. Håller med om att en skvätt vin i maten sällan är fel. Inte dito i kocken heller, bara det inte går till överdrifter!

  2. Härlig middag! Har skaffat en ny vana: att alltid ha lite vitt vin i kylen till matlagning – och det kan verkligen höja en rätt flera snäpp.

  3. Mm, älskar vitt vin i mat. Det blir en riktigt god smak. Har en kycklinggryta på bloggen med vitt vin, serranoskinka och svamp. Ja, lite annat också.🙂

    Kram kram

  4. Smart idé! Jag brukar alltid frysa in vin när det blir över från middagar och liknande. Lägger dem i påsar med ungefär 1-1,5 dl i varje. Perfekt att plocka fram när man behöver!

Kommentera

