Middag på Steak & Tapas, Malmö

sot2

Under julledigheten hann jag prova två relativt nya restauranger i Malmö; B.A.R. och SoT. Jag tycker det är jätteroligt att det händer lite i Malmö och det finns fler jag vill prova när jag åker hem en annan gång, som Bastard (som alltid har fullt när jag vill boka, hmpff), Köttbaren, Plockepinn och Vollmers. Och så drömmer jag naturligtvis om ett besök på Daniel Berlin i Skåne Tranås. Har ni några Malmö(med omnejd)-tips att rekommendera så lämna gärna en kommentar!

Men nu var det ju SoT Steak och Tapas vi skulle ägna oss åt. Restaurangen ligger i källaren under Mayfair Tunneln och är riktigt mysig, särskilt i det inre rummet med sina vitmålade valv och rustika. träbord. Det är avslappnat och mysigt och maten är i samma stil; steak och tapas. Tapasdelen på menyn är charkuterier, ost, oliver, pimiento de padron och likande, men också lite tillagade smårätter.

sot1

Vi valde att dela 3 spanska ostar, oliver och ett focacciakrukbröd som tilltugg till fem personer innan de flesta av oss gick vidare till kött.

sot

Jag valde njurtapp som kom tillsammans med en hel massa småbyttor. En med en salladswedge (som jag hade hoppat över om inte en i sällskapet berättat hur god den var), pommes i en frityrkorg och sås i en annan skål. Det var mycket att bära in för servispersonalen men särskilt frityrkorgarna var en trevlig touche.

Även den i sällskapet som beställde fisk (hälleflundra med råstekt potatis) var riktigt nöjd och det var även vi köttätare, men maten kunde faktiskt varit varmare när den hamnade på bordet. Men vi åt av god aptit ändå.

sot3

Vi var absolut mätta efter biffarna och fisken men två av oss tyckte ändå att det kunde passa att dela på en efterrätt så vi beställde en chokladkaka med jordnötter, marshmallows och chokladsås som var god men inte mer; en var lite för bitter och lite för kompakt för min smak.

Allt som allt gillar jag SoT. Det är ett gemytligt koncept som passar alla även om jag ändå tycker att det är lite konstigt med tapas och steak tillsammans så funkar det lite bättre om man tänker i banorna kring ‘plockmat innan biff och bea’. Det är ett plus att de har njurtapp och oxfilé, och både såserna, pommes friten och biffarna var väl tillagade. Det enda jag inte tyckte funkade (även om det är en kul gimmick) är focaccian i krukan. Brödet får inte alls samma konsistens och smak i krukan som om det hade bakats vanligt på plåt. I alla fall jag tycker att tjusningen med focaccia är den oljestinna skorpan och sältan och så blev det inte riktigt här.

Steak och Tapas, Kansligatan 4, 211 22 Malmö

4 thoughts on “Middag på Steak & Tapas, Malmö

  1. Det är just detta som är så kul (och lite svårt…) att hela Malmö är full att bra restauranger. Man vill ju stanna i flera dagar för att hinna äta på flera ställen. Men en bra anledning att komma tillbaka om inte annat🙂

Kommentera

