Middagsbjudning med vintrig gino

IMG_6053

Sista helgen jag var hemma vid jul, alltså trettonhelgen, hade vi en riktigt mysig middagsbjudning hemma. Det var mina föräldrar, Emma, Claes och så jag. Det gläder mig oerhört att jag kan umgås med både kompisar och mina föräldrar samtidigt, trots generationsglappet.

IMG_6043

Middagen började med lite bubbel och en rejäl laddning Öjebytoast. Denna toast är och kommer nog alltid att förbli en favorit och den passar så fantastiskt bra på smörstekt bröd.

IMG_6049

Till varmrätt hade vi klassikern rostbiff och potatisgratäng (mammas version med purjolök), portvinssås och kokt broccoli.

IMG_6050

Till efterrätt gjorde jag en vintrig gino med banan, clementin, färsk ananas och granatäpplekärnor. En riktigt lyckad kombination! Och så vaniljglass till – mums!

Vintrig gino, 4 portioner

2 bananer, skivade

2-3 clementiner, i klyftor som sedan halverats

1/3 färsk ananas, i bitar

1 granatäpple, kärnorna

150-200 g vit choklad, hackad

Blanda banan, clementin och ananas i en ugnsfast form. Toppa med granatäpplekärnorna och sedan chokladen. Grädda i 200C ugn tills chokladen smält och fått färg. Servera genast med vaniljglass till. 

6 thoughts on “Middagsbjudning med vintrig gino

  1. Jag håller med, Gino passar året om och så kan man variera frukten efter säsong. Din variant låter mycket god!
    Ha en skön helg! Kram.

  2. Gino är så gott, en av få saker med vit choklad som jag gillar! Hoppas helgen din varit fin! Kram från ett regnigt Stockholm

  3. Gino är en av mina favvo-efterrätter. Och det trots att jag inte kan tänka mig att äta vit choklad. Det händer någonting med den i ugnen… Något bra!

Kommentera

