Sushilunch på Chisou, Mayfair

chisou2

Jag kommer ihåg första gången jag åt sushi. Det var min första termin i Lund, året var 2003 och Lunds första sushirestaurang Ikizukuri hade nästan precis öppnat på Klostergatan.

Det var min kursare Annie från Stockholm (där det fanns sushiställen vid vartenda gathörn) som introducerade mig för det. Första gången tyckte jag inte om gari (den inlagda ingefäran) som jag numera älskar och själva sushin var god men jag blev inte frälst. Då. Veckan efter provade jag det igen och sen var jag hooked. Jag gick till Ikizukuri ganska ofta och istället för den färdiga lax- och räksushin som de flesta åt så frågade jag alltid efter vad de hade för nya fisksorter och provade mig igenom sortimentet.

Både Ikizukuri och senare Wasabi i Lund hade faktiskt riktigt bra sushi har jag insett i efterhand och sedan jag flyttade till London har jag gått på en del nitar när det gäller sushi och jag är fortfarande på jakt efter bra ställen här i stan.

När min kompis Carina hälsade på blev det min uppgift att hitta ett bra, centralt sushiställe som hade öppet på söndagar (ingen självklarhet, tyvärr) och dessutom serverade bra vegetarisk mat. En i sällskapet var japanska så det var lite press, men Chisou i Mayfair fick bra betyg av oss alla.

chisou1

Elena valde dagens sashimi som kom med miso, ris, sallad och frukt efteråt och Hetal som är vegetarian valde teriyakimarinerad tofu med ris som var alldeles ljuvlig (och då är jag inte särskilt förtjust i tofu i allmänhet).

Carina och jag valde en del makirullar att dela på. Lax- och avokadorullen var god och tempura prawnrullen riktigt god, men allra godast av de tre vi började med var spicy tuna. Tonfisken var väldig mjäll och fin och smälte i mun och smaken var verkligen perfekt balanserad.

Eftersom sushin var så god var vi tvungen att prova en sort till; soft shell crabrullen som också var helt fantastiskt god! Lägg detta ställe på minnet om sushisuget infinner sig när ni shoppar vid Regent Street – riktigt bra!

Chisou Mayfair, 4 Princes Street, London W1B 2LE

3 thoughts on “Sushilunch på Chisou, Mayfair

  1. Wasabi har vi käkat på några gånger när vi varit i Lund och deras sushi är väldigt god. Bästa sushin i stan har de på Sushinu, dit ska du absolut gå om du är i krokarna!

    Kramar till dej!

  2. Är sushin bra så är det tokgott! Vi är tre i familjen som är sushifrälsta, än så länge. Killarna är mest galna i det och får ibland riktiga cravings🙂

  3. Ha ha precis hemkommen ifrån en sushidejt. Måste ha sushi iallafall en gång i veckan.
    Det var liknande för mig i början: första gången – sådär. Men efter andra gången var det kört. Och nu beställer jag alltid extra gari…

Kommentera

