Middag på Little Social, Mayfair

ls8

En helg i början på månaden hade jag en riktig flärdfull lördagskväll tillsammans med några tjejkompisar. Vi började med att dricka vin på Mr. Fogg’s, en relativt ny bar i Mayfair med Phileas Fogg-tema. (På toaletten kan man lyssna till den klassiska berättelsen om hans resa ‘Jorden runt på åttio dagar’ – underbart), för att sedan äta sen middag på Little Social, också i Mayfair.

Jason Atherton är kocken bakom restaurangen som ligger mittemot hans stjärnrestaurang Pollen Street Social. Han har också öppnat upp Social Eating House i Soho, City Social i the City och senaste nytillskottet är Berners Tavern i The London Edition Hotel.

ls7

Två av tjejerna åt cod brandade till förrätt, en sorts mousse med finfördelad torsk som var mycket god.

ls5

Jag smakade krabba i mayonnaise med en enkel sallad och rostat bröd till. Friska smaker med krabban i centrum.

ls6

De andra två tjejerna provade en alldeles förträfflig tryffelrisotto med en hel hög med hyvlad svart tryffel på. Oerhört krämig och god. Måste säga att jag var lite avundsjuk men ändå glad att jag avstod för jag hade nog inte orkat äta mer än en rätt i alla fall. Men jag är glad att jag fick smaka!

ls2

Gaby åt havsabborre BLT (som i mackan bacon, lettuce, tomato) med stekt portobellosvamp, tomat, sidfläsk och sallad. Inte säker på om det fungerade som koncept med fisken och svampen var riktigt goda.

ls3

Rowena valde lammlägg med potatispuré och grönsaker. Mycket gott, blev omdömet.

ls4

Laura valde rödvinsbrässerade oxkinder med potatispuré och benmärg som jag också var lite sugen på. Mättande men mycket gott!

ls1

Bronwen och jag valde båda njurtapp, hon med grönpepparsås och jag åt min med en riktigt god bearnaise. Vi fick också sallad och pommes frites. Mycket gott, men när är inte en bra biff god?!

ls10

Little Social serverar god, vällagad men ganska okomplicerad mat med riktigt bra råvaror och det gillar jag. Vissa rätter var bättre än andra, men allt är tillagat och utvalt med omsorg.

ls9

Servicen var också riktigt bra och avslappnad. Vi satt först vid dörren men personalen frågade om vi ville flytta längre in i lokalen eftersom vi såg ut att frysa. Det är service det – när man får vad man vill innan man hinner be om det.

Little Social, 5 Pollen Street, London W1S 1NE

One thought on “Middag på Little Social, Mayfair

Kommentera

