Lunch på The Delaunay, Holborn

delaunay1

Förra lördagen lekte Sinead och jag ‘ladies who lunches’ och gick först på en modeutställning på Somerset House och sedan lunchade vi på The Delaunay som har samma ägare som The Wolseley (men ligger i Holborn istället för vid Piccadilly).

Varken Sinead eller jag hade varit här innan, men jag har tidigare besökt de andra restaurangerna i gruppen; The Wolseley, Brasserie Zédel och Colbert, så vi visste vad som väntade.

Precis som de andra restaurangerna är The Delaunay inredd i art deco-stil som påminner om en svunnen tid. Maten är klassisk europeisk med inslag av borstj, polska pierogi, tysk korv och schnitzel samt franska klassiker.

delaunay4

Jag valde råbiff som jag fullkomligen avgudar och jag blev inte besviken. Perfekt sälta, fint skrapat kött och en vakteläggula på toppen. Jag valde den mindre storleken för trots att jag älskar råbiff så har jag lite svårt för att äta stora mängder. Den mindre portionen serverades med rostat surdegsbröd men jag beställde in pommes frites också.

delaunay3

Sinead älskar kyckling och beställde deras spatchcocked poussin (alltså baby-kyckling) med salsa verde och en grön sallad. Det var gott men hon var inte lika belåten som jag.

Vi tyckte båda om restaurangen men den står sig faktiskt aningen platt i jämförelse med The Wolseley. The Wolseleys interiör är ännu mer spektakulär och jag har  mer en relation till den restaurangen för att jag varit där så många gånger. Men befinner ni er i Holborn är detta helt klart ett bra alternativ.

The Delaunay, 55 Aldwych, London WC2B 4BB

2 thoughts on “Lunch på The Delaunay, Holborn

  1. Åh vad trevligt! Nu blev jag så sugen på att gå på någon utställning och sedan avrunda med en trevlig lunch tillsammans med någon trevlig väninna.

Kommentera

