Middag på Quo Vadis, Soho

photo 23

Som ni nog vet har jag en lång lista med restauranger jag vill äta på. Quo Vadis har funnits på den listan ett bra tag och förra helgen blev det helt plötsligt tillfälle att gå dit. Linus var ju och hälsade på och dessutom var två av hans kollegor i stan och min kompis Laura var sugen på att göra något så vi träffades för några glas på Soho Diner innan vi åt en ganska sen middag på Quo Vadis.

Trots att det kändes som att vi ätit mer eller mindre hela dagen hade vi ju också gått en massa så det blev trerätters för oss allihopa. Jag var extremt taggad att prova deras bakade svartrötter som jag sett tillagas i Simon Hopkinsons TV-program.

photo 52

Vår servitör tyckte inte att det dög som en förrätt så det blev en portion ankrillette också och Louise gjorde likadant. Svartroten var fantastiskt god och rilletten var god den också.

photo 13

Jacob och Linus provade en soppa på spenat och alexanderloka och lokan var en ny bekantskap för oss allihop. Laura åt bläckfisken (squid) ovan och tyckte den var fantastiskt god!

photo 32

Jacob och Laura valde båda saltad torsk som serverades med kokt ägg, ansjovis och sallad och den var också mycket god.

photo 22

Louise och Linus valde njurtapp som serverades med pepparrotskräm och inlagd valnöt (som gömmer sig bakom pepparrotskrämen) och till delade de på ugnsrostad potatis (som såg fantastisk ut) och diverse grönsaker. photo 42

Av någon anledning lyckades jag välja en supernyttig rätt; helt klart den nyttigaste rätt jag ätit på restaurang någonnsin. Men gott var det! En stor bit kokt slätvar med purjolök, bondbönor och musslor i buljong. Jag hade förväntat mig lite grädde i spadet men det var en klar buljong.

photo 51

Till efterrätt valde Laura och Jacob pocherat päron med vinterfrukt och Jerseygrädde. Ganska mäktigt men gott.

photo 12

Vi andra kunde inte låta bli en crème brulee och den var mycket god. Äggkrämen var inte för söt och riktigt silkig i konsistensen.

Jag tror att vi alla hade en riktigt trevlig kväll och njöt av maten men jag tror att jag uppskattade den mer än mina vänner. Dels är det en ganska brittisk restaurang och maten är ganska enkelt tillagad, vilket verkligen är en konst men något man kanske uppskattar mer som matnörd.

Quo Vadis, 26-29 Dean Street, London W1D 3LL

4 thoughts on “Middag på Quo Vadis, Soho

  1. Vilken middag! Bakade svartrötter låter underbart. Och inlagd valnöt!
    Ser ut att vara ordentliga portioner också.

    1. De var tokgoda! Valnöten var lite konstigare, riktigt mjuk och mörk. Verkligen rejäla portioner (för rejäla i mitt fall).

  2. Intressant, läste precis om den där Alexanderlokan, som jag aldrig hört talas om tidigare, på en trädgårdssida. Låter som ett väldigt gott och trevligt restaurangbesök!

Kommentera

