Sparrisbroccoli, pocherat ägg, dijon- och dragoncrème, parmesan

IMG_6299

När våren är på ingång börjar min kropp skrika efter gröna primörer, sallader och annat som den definitivt inte skriker efter under de kalla vintermånaderna.

Därför blev det en grön och i mitt tycke nyttig brunchrätt förra söndagen; kokt lila sparrisbroccoli (eng: purple sprouting broccoli), en ljuvlig kräm med smak av dijonsenap och dragon, pocherat ägg, hyvlad parmesan och lite gräsig olivolja.

IMG_6322

Sparrisbroccoli, pocherat ägg, dijon- och dragoncrème, parmesan, per portion

4-6 stjälkar sparrisbroccoli

1 ägg

1/2 dl creme fraiche

1 tsk dijonsenap

1/2 tsk torkad dragon

Till servering: hyvlad parmesan, gräsig olivolja

Blanda creme fraiche med dijonsenap, torkad dragon, salt och peppar. Koka broccolin i 2-3 minuter i saltat vatten. Häll sedan av och låt stanna i den varma kastrullen. Koka upp vatten i en annan kastrull och häll i en tsk vitvinsvinäger. Knäck ägget i en mugg eller liknande. När vattnet sjuder (får absolut inte stormkoka) sänk ned muggen med ägget i vattnet och låt det pocheras, fortfarande i sjudande vatten, i tre minuter (ställ en timer). Ta upp med en hålslev och lägg i en skål med kallt vatten (så att kokningen avstannar). Lägg upp broccolin på en tallrik, lägg försiktigt det pocherade ägget ovanpå, ringla crèmen runt om, strö över hyvlad parmesan och avsluta med att ringla över lite gräsig olivolja. 

13 thoughts on “Sparrisbroccoli, pocherat ägg, dijon- och dragoncrème, parmesan

  1. Exakt sån broccoli odlar jag. Fröerna är från England, men jag får nog vänta några månader på skörd… Då ska jag laga den som du gör!

    1. Så kul! Tror denna typ av broccoli är betydligt vanligare här än hemma, men riktigt god. Dessutom kastar man ju inte bort ‘skaften’ som man ofta gör på ett broccolihuvud.

    1. Ja, tydligen heter den så på svenska (fick konsultera mamma!). Här heter den gröna tenderstem broccoli och den lila purple sprouting broccoli. Den smakar väldigt likt vanlig broccoli men passar bättre i den här typen av rätter.

  2. Yowsa vad gott! Men jag hittar inte den där fina sparrisbroccolin nånstans! Bara det gamla vanliga stora broccoliståndet😦 Måste leta vidare för de ser så härliga ut. Och med dessa tillbehör! Vår så det skriker om det och det skriker GOTT ännu högre!

    Kram!

    1. Amen, så trist! Tjata på handlaren att de tar hem sån till dig, eller palla hos Fröken Dill som odlar sdan..?😉

      Tack, det var riktigt VÅR-gott! kram

  3. Jag måste verkligen ge mig på att testa pocherat ägg. Jag vet inte varför jag fegar ur hela tiden… ha ha… Men nu när det kommer sparristider kanske jag borde🙂

Kommentera

