Linguine med krabba, grädde och vitt vin

IMG_6369

Förra fredagen befann jag mig på Waitrose på Kings Road och kontemplerade vad jag skulle laga till middag. Jag hade gjort lite ärenden efter jobbet och var nu helt slut och hade ingen inspiration alls till middagen. I den situationen kom bloggläsningen till undsättning. Helt plötsligt, när jag stod rådvill vid fiskdisken, kom jag på att Annika (eller snarare hennes man) hade lagat pasta med krabba någon vecka tidigare. Jag hade inte mobiltäckning i butiken och kunde därför inte leta upp receptet men jag konstruerade ett eget recept i huvudet och plockade till mig krabbkött, grädde och persilja och lade i korgen. Och en hyfsad flaska vit Rioja att dricka till.

Så trots att det blev en sen middag så blev den otroligt god! Min krabbpasta är inte ett dugg lik Annikas, men tack vare att jag läst hennes blogg och blev frestad med ett gott recept fick jag en god middag på bordet den här fredagen. Tack!

Annikas mans krabbpasta med chili och vitlök hittar ni här och min lite mildare variant med schalottenlök, grädde och vitt vin nedan.

Linguine med krabba, grädde och vitt vin, 2 portioner

2 portioner linguine, kokt al dente (efter anvisningarna på paketet)

1 schalottenlök, finhackad

50 ml vitt vin

1 dl vispgrädde

1/4 fiskbuljongtärning

100 g krabbkött (blandat brunt och vitt)

hackad persilja

Hetta upp en klick smör i en kastrull och lägg i löken. Stek någon minut utan att löken tar färg. Häll i vinet och låt reducera lite. Häll i grädden och låt såsen tjockna. Smula i buljongtärning, smaka av med salt och peppar. 

Häll av vattnet från pastan när den kokat klart. Blanda med såsen. Värm krabbköttet försiktigt i en nonstick-kastrull och blanda med pastan och såsen. Strö i persilja och blanda. Servera genast. 

 

12 thoughts on “Linguine med krabba, grädde och vitt vin

  1. Gärna grädde och vin till pasta men vid krabba måste jag tyvärr sätta stopp. Jag testar med tonfisk (på burk) istället🙂

    Hoppas du har en fin vårvecka i London – här är det kallt och grått igen😦

    Kram!

    1. Och jag som inte klarar av tonfisk på burk! Haha🙂

      Så trist att det är kallt och grått, vi har mestadels sol just nu men inte så varmt som man skulle kunna önska. Kramis

  2. Jag använde färskt krabbkött (men i en plastförpackning, så rensade inte själv), men det kanske inte går att hitta hemma? Har aldrig använt krabba på burk så vet inte om det funkar men testa! Kram

Kommentera

