Matlagning som terapi (och en trerätters)

dinner2

I fredags var jag typiskt fredagstrött efter en arbetsvecka med flera sena kvällar och högt tempo. Eftersom både jag och min flatmate Daisy skulle tillbringa kvällen hemma, vilket är en väldig ovanlig företeelse, hade jag erbjudit mig att laga middag till oss. Något jag nästan ångrade när jag satt på tunnelbanan hem.

Men efter att ha tagit på mig förklädet och börjat preppa inför middagen fick jag helt plötsligt energi. Matlagning är helt klart min terapi, eller min yoga. Så länge jag slipper stressa för att få mat på bordet tycker jag att det är så himla roligt att laga mat.

I fredags var det ingen stress; vi drack vin och tittade på TV samtidigt som Daisy ibland frågade intresserat vad jag lagade för något just då. För min del är detta det perfekta sättet att börja helgen.

Till förrätt åt vi min vårfavorit; kokt (brittisk) sparris med ramslöksmajonnäs och parmesan. Så himla gott! Till varmrätt blev det karamelliserad fläskfilé, svampcrème, ugnsrostad nypotatis och sparrisbroccoli och till efterrätt marängsuisse med (köpt) vaniljglass, sega maränger, vispad grädde och chokladsås. En riktigt lyckad middag (och terapisession).

8 thoughts on “Matlagning som terapi (och en trerätters)

  1. Mm, jag hade också velat att att någon lagade mat åt mig ju medan jag satt och tittade på tv och sippade på ett glas vin. Hm, livet är orättvist, hälsa Daisy det!😉

    Kram kram

  2. Känner som du. Finns tiden, och att man inte är vrålhungrig eller stressad på annat sätt, finns det inget mer meditativt än matlagning.
    Sparris alltså – snart så kommer den svenska OCH DÅ!

  3. Aha, där finns sparris redan förstås… Håller med om att matlagning är super både som avkoppling och umgänge med de rätta personerna! Avundsjuk på den där goda vattenkrassen som man alltid kan köpa i Storbritannien (bilden högst upp till höger, tror jag?). Här finns den bara ytterst sällan och då som en späd krydda, inte sallad…

    1. Ja, det var tidig sparris, men den smakade gudomligt! Hittade den på Waitrose (vanlig, men mycket bra, matbutik).

      Och du har rätt, det är vattenkrasse och finns i de flesta matbutiker. Såg dock ett program om att den inte är lika populär som tidigare så man vill promota den lite extra så att folk köper mera. Den växer lokalt så synd om den skulle sluta odlas…

Kommentera

