Ugnsbakade buffalo chicken wings

cw2

Jag gillar verkligen chicken wings och brukar laga dem hemma. Det är så gott med frasigt skinn, mört kött och en chilikick. Och så måste man ju ha en god sås att dippa i.

Eftersom jag inte har en fritös kan jag ibland tycka att det är lite bökigt att fritera trots att det egentligen inte är det, men det känns så. Så när Fröken Dill lade upp ett recept på ugnsbakade kycklingvingar var jag ju tvungen att testa och jämföra.

Jag lånade bara metoden och följde annars mitt recept på buffalo chicken wings.

Omdömet? Absolut gott, men jag föredrar fortfarande att fritera då skinnet blir krispigast och köttet mörast då. De ugnsbakade kycklingvingarna blir lite torrare vilket jag förväntade mig. Men det är absolut ett bra alternativ om man ska laga många eftersom de sköter sig själva i ugnen och en bra metod att ta till de gånger man inte orkar pyssla med friterandet.

Ugnsbakade Buffalo chicken wings, 1 portion

6 chicken wings

2 msk mild/neutral olja

salt & peppar

2 msk smör

1 msk hot sauce

Värm ugnen till 200C. Lägg kycklingvingarna i ett durkslag och häll kokande vatten över dem. Låt torka några minuter. (Detta gör skinnet krispigt vid tillagning). Massera in med olja, salt och peppar och lägg på en folieklädd braspanna. Ugnsstek i ca 60 minuter (vänd i halvlek) under uppsikt. 

Värm smör i en kastrull. Blanda i hot sauce när smöret smält. Häll smörblandning och lägg kyckingvingar i en burk med lock och skaka så såsen fördelas jämnt, alternativt blanda väl med en slev i en bunke. Servera genast. 

Kommentera

