Tarte au citron

IMG_6440

 

När en fransk kollega fyllde år var han lite deppig för att jag inte bakat kakor till hans dag, så för att kompensera fick han önska en kaka/tårta till nästa gång. Han valde den franska klassikern tarte au citron och jag axlade utmaningen.

Till en fransk klassiker ville jag ha ett bra franskt recept och använde mig av Raymond Blancs utomordentliga recept. Degen är en fröjd att kavla ut och fyllningen precis lagom syrlig. Det enda svåra momentet är att inte darra på handen så fyllningen hamnar utanför pajskalet, vilket jag tyvärr lyckades med. Önskar mig en ugn med galler på räls (eller stadigare händer)!

Tarte au citron, 6 portioner

Översatt från och anpassat efter Raymond Blancs recept.

Pajdeg:

120 g osaltat mjukt smör, i kuber

75 g florsocker, silat (samt extra för dekoration)

3 äggulor

250 g vetemjöl

2 msk vatten

Citronfyllning:

5 medelstora ägg

150 g strösocker

85 ml citronsaft

2 msk finrivet citronskal (zest)

150 ml vispgrädde

Degen: Blanda samman smör och florsocker i en stor bunke med en träslev eller slickepott. Det kräver lite armstyrka. Blanda i två äggulor. Tillsätt mjölet och fördela smöret i de torra ingredienserna med fingarna (som till en smuldeg). Häll i vattnet och pressa ihop massan till en sammanhängande deg (överarbeta inte degen). Forma till en boll, platta till och täck med plastfolie. Låt vila i kyl i 30 minuter (det gör degen mer elastisk). 

Fyllningen: Vispa samman ägg, socker, citronsaft och zest i en stor bunke ett par sekunder. Vispa i grädde och ställ i kylen.

Hantera degen: Rulla ut degen till en cirkel med kavel på mjölat bakbord, tills ca 3 mm tjock. Rulla degen över kaveln och skjut in tarte-formen (med räfflade sidor och lös botten) under till och drapera degen över formen (den behövs inte smöras). Ta en degklutt och pressa försiktigt in degen så den följer formen. Skär av den extra dagen med en kniv mot övre kanten av formen. Pricka botten av degen med en gaffel och ställ formen i kylen i 30 minuter. Värm under tiden upp ugnen till 160C.

Bakning: Täck formen med folie och häll i bakkulor eller torkade bönor som tyngd och baka degen i 10 minuter. Ta bort tyngderna och folien och baka i ytterligare 20 minuter. Pensla insidan av pajskalet med den sista äggulan (så att den står emot vätan från fyllningen). Baka i ytterligare en minut så gulan torkar. Sänk ugnstemperaturen till 140C. 

Sila citronfyllningen och häll över i en kastrull. Värm försiktigt tills den är varm, inte het. Häll fyllningen i pajskalet (ett tips är att ställa skalet i ugnen och hälla i fyllningen när pajskalet står stadigt) och ställ det försiktigt i ugnen. Baka i 25 minuter tills fyllningen precis stelnat. Låt svalna i minst en timme. Ta ur formen, dekorera med florsocker och servera med vispad grädde. 

 

5 thoughts on “Tarte au citron

  1. Jag känner mig också lite besviken, inte bakade du något till min födelesdag heller, men jag kan också tänka mig en sån här så ska jag genast sluta sura!

Kommentera

