Dulce de leche-glass med lite flingsalt

IMG_7103

Ända sedan jag var liten har jag älskat glass. Som liten flicka var min favorit daimkulglass och jag och pappa brukade tävla om vem som kunde äta glassen snabbast.

Fortfarande tycker jag att glass är otroligt gott men jag har kanske förfinat paletten lite sedan dess. Daimglass tycker jag fortfarande om men Big Pack päron är jag inte längre förtjust i. Jag tycker inte om de artificiella smakerna och läser numera glassförpackningar noggrant de få gånger jag köper glass. Eftersom det är så enkelt att få till god glass hemma utan en massa tillsatser borde ju glassproducenterna också kunna få till det, eller hur?

Denna dulce de leche-glass, med lite salt för att balansera sötman, är otroligt krämig och god och en ny favorit hos mig som jag kommer att återkomma till många gånger. Jag tycker glass är gott som det är men denna hade t ex kompletterat en mörk chokladfondant riktigt bra.

IMG_7162

 Dulche de leche-glass (med lite salt), ca 1 liter

Dulce de leche går att köpa t ex under namnet Nestlé Caramel, men om det inte går att hitta färdig dulce de leche så köp en burk kondenserad mjölk och koka egen, enligt instruktionerna här.

4 äggulor

2 msk strösocker

4 dl vispgrädde

2 dl standardmjölk

1 tsk vaniljpulver

1 nypa Maldon-salt

400 g (1 burk) dulce de leche

Vispa gulor och socker pösigt. Värm under tiden mjölk och grädde i en kastrull, blandningen behöver inte koka. Blanda sedan i gräddblandningen i äggvispet lite i taget under omrörning. Blanda sedan i vanilj, salt och dulce de leche. Häll över i en stor bunke, placera över vattenbad och rör kontinuerligt tills smeten tjocknat. Låt svalna och förvara sedan i kyl över natten (för att tjockna ytterligare). Frys under tiden en glasslåda och kör smeten i glassmaskin. Häll över i den kalla lådan och frys i minst 2 timmar innan servering.

10 thoughts on “Dulce de leche-glass med lite flingsalt

    1. Lustigt hur smakerna förändras.🙂

      Den treminutersglassen är kanon! Brukar använda den när jag har ont om tid.

  1. Jag tror det var det här receptet som Plommon-Johanna tipsade/utmanade mig att göra, men jag har inte gjort det ännu, bara köket kommer på plats ska jag ge mig hän!

  2. Visst är det sådan skillnad att gör egen glass. Jag äter nästan aldrig glass utom när det är egengjord. Vad spännande med ditt recept med flingsalt i!

  3. Har också alltid älskat glass! Men som du säger: man har blivit lite kräsnare på sista tiden, kan knappt med att äta ”vanlig” köpe-glass längre. Smakar ju… inte glass.
    Denna däremot – jag får skicka receptet till någon med glassmaskin pronto.

Kommentera

