Grillad njurtapp

IMG_7276

När Daniel, Maria och Otto åt middag hemma hos mig började vi ju med gott plock, bland annat marinerad fetaost och till varmrätt åt vi grillad njurtapp tillsammans med ugnsrostad nypotatis, mexikansk majssallad, vanlig sallad och guacemole.

Njutrappen köpte jag på min lokala Whole Foods (lyckan i att kunna säga det!) och jag hann inte marinera den utan masserade istället in en färdig chimichurri-rubb, som jag också hittade på Whole Foods, tillsammans med lite olivolja. Den grillades ca 10 minuter på varje sida, på gasgrill så den var inte lika varm som en kolgrill, under lock och fick sedan vila en liten stund. Köttet var ganska blodigt, vilket jag och Daniel ville ha. Maria fick de lite tunnare bitarna som var mer mediumstekta. Rubben var verkligen jättegod och jag kommer absolut att göra en egen chimichurri nästa gång.

IMG_7286

I övrigt vill jag bara slå ett slag för njurtappen, som i och för sig redan är mäkta populär här i London och ganska poppis hemma i Sverige också, men det är verkligen en fenomenal styckdetalj. Köttet har ganska stora fibrer eftersom det är en hårt arbetande muskel som håller uppe njuren men det är mört och fint och går fint att snabbgrilla eller -steka och servera rare.

(Kallas också flat iron steak, onglet och bavette).

IMG_7291

Till efterrätt bjöd jag på hemmagjord dulce de leche-glass som jag hade i frysen och den serverades med några färdigköpta chocolate chip cookies.

Jag tycker om att laga allt från scratch, men när jag har inte tid med den men ändå vill bjuda vänner på middag tycker jag att dessa och liknande genvägar är en bra kompromiss. Rubben var fräsch och innehöll bara ett e-nummer så den fick godkänt och kakorna var riktigt goda.

3 thoughts on “Grillad njurtapp

  1. Vi använde rubben i helgen, så gott även denna gång. Samt gjorde majssalladen, mums! Kvar att göra nu är glass, vilket får bli till helgen🙂.

  2. Har sett njurtapp på vår lokala gårdsbutik, men inte köpt. Ska bli ändring på det.

    Jag håller med dig om det där med bjudningar och mat. Det är bättre att de blir av än inte alls, om man då tar lite hjälp så är det helt ok. Vi har tom träffat vänner och beställt mat, får inte bli en börda. Jag känner allt som oftast nu att jag inte har tid för så mycket matlagning som jag skulle vilja. Har inte tiden för långa förberedelser, eftersom jag stänger butiken kl 6 på fredagar och 4 på lördagar. Inte alltid det finns så mycket tid att springa in och greja.

    På lördag ska vi ha gäster och å blir det högrevsburgare med goda tillbehör. Toppen blir det!

    Kram kram

Kommentera

