Flädercheesecake

IMG_8036

Med inspiration från Matrepubliken bestämde jag mig för att baka en flädercheesecake till kontoret förra månaden. Jag känner att jag har bra koll på formulan för en perfekt bakad cheesecake och modifierade den nu till att passa med flädersaft, hemmagjord såklart.

Flädercheesecake, 8 portioner

200 g digestivekex

75 g saltat smör, smält

400 g Philadelphiaost

2 ägg

2 gelatinblad

1/2 dl mjölk

2 1/2 dl koncentrerad flädersaft

Kör kexen till smulor i en matberedare, tillsätt det smälta smöret och tryck ut till en jämn botten i springform. Baka i 10 minuter på 175C. Låt svalna. Sänk ugnstemperaturen till 150C.

Vispa Philadelphia och ägg till en jämn smet i en bunke. Lägg gelatinet i blöt. Värm mjölken i en kastrull och blanda ner gelatinet (krama ur det först). 

Blanda ner flädersaften i smeten och därefter mjölkblandningen. Rör om, häll i formen och baka i 150C i 20-30 minuter eller tills den precis stelnat. Låt svalna, förvara i kyl.

3 thoughts on “Flädercheesecake

  1. Hann aldrig plocka fläderblommor i år, så jag har ingen saft hemma… Får fråga snällt hos mamman. Cheesecake på fläder låter ljuvligt.

  2. Hemmagjord såklart, säger du. Ha ha, jo men visst. För vissa i alla fall🙂 Mamma gjorde alltid flädersaft när vi var mindre. Det fanns ett träd som hon alltid plundrade. Sen togs trädet bort och flädersaften försvann. Så synd för oj så jag älskade den saften – den bästa som finns då jag inte är så förtjust i sött. Det märks att du kan det här med bakning när du ”bara” kan använda det vedertagna för cheesecake och sedan lägga till en smak. Impressed! Kram!

  3. Jag ångrar att jag inte gjorde någon flädersaft i år. Jag tänkte att det brukar bli så mycket saft över och nu är det den enda saften barnen har tjatat om…
    Flädercheesecake måste bara vara helt ljuvligt!

Kommentera

