Pancettasallad med blue cheesedressing

salad

Det blir mycket sallader nu på sommaren och en favorit är denna pancettasallad med inspiration från Lotta i Två små kök. Hennes version var lite lyxigare än min och jag bytte baconet mot pancetta eftersom det var det som jag hade hemma. Senaste tiden har jag faktiskt börjat föredra pancetta mot bacon. Det är mjällare i smaken och säljs i tunnare skivor vilket jag gillar men bacon fungerar ju precis lika bra och till frukost till exempel vill jag hellre ha bacon än pancetta.

Pancettasallad med blue cheesedressing, 1 portion

1-2 nävar blandade salladsblad

5-6 körsbärstomater, halverade

1/2 avocado, i bitar

4-5 tunna skivor pancetta

en bit mild ädelost, jag tog gorgonzola

1 dl gräddfil eller creme fraiche

1 msk majonnäs

Ugnsstek pancettan tills krispig, ca 10 minuter i 200C. Mosa osten med en gaffel i en bunke och blanda med gräddfil och majonnäs. Rör om ordentligt och fösök att bli av med klumparna (eller ta fram stavmixern), smaka av med salt och eventuellt lite vitpeppar. 

Lägg sallad, tomat och avokado på en tallrik, hacka pancettan och fördela den på salladen och ringla över rikligt med dressing. 

3 thoughts on “Pancettasallad med blue cheesedressing

  1. Haha, har också spanat in den här salladen hos Lotta – låter så sjukt god! Hoppas att du har det superfint på semestern! KRAM!

  2. Japp. Sallad har man ätit EN HEL DEL under sommaren. Det och mackor.
    Jag blev liksom milla jäkligt hungrig nu..!

Kommentera

