Underbara Skåne!

IMG_8694

Mina tio dagar hemma i Skåne fullkomligen flög förbi och eftersom det var tråkigt väder (snyft) blev det en hel del utflykter, fikor och liknande.

Olof Viktors

En dag åkte jag med mina kära föräldrar till Österlen. Vi fikade på Olof Viktors i Glemminge, tittade på båtar i hamnen i Skillinge och besökte diverse antikaffärer och andra mysiga butiker. Samt handlade kallpressad rapsolja på Gunnarshögs Gård i utanför Hammenhög.

IMG_87002014-08-13 14.08.57

Johan P på Centralen i Malmö blev det en räkmacka på danskt rågbröd och ett glas vin tillsammans med en barndomskompis jag inte träffat på evigheter. Riktigt gott och trevligt med fler matställen på Centralen. Nästa gång hoppas jag dock att vi kan få bord på Saltimporten Canteen, vi får vara ute i god tid och inte komma precis innan stängning.

2014-08-14 14.37.34

Den dag vi vågade ta oss till stranden fikade vi på Märtas i Höllviken i fullt solsken men när vi väl kom till stranden en halvtimme senare var det molnigt, kallt och blåsigt.

2014-08-14 14.46.11

Räk- och äggsalladsmackan var dock riktigt god!

2014-08-17 11.39.40

Sista söndagen hemma besökte jag den årliga antikmässan på Katrinetorp som hade fler utställare än någonsin förr och mycket fint.

2014-08-17 13.42.11

2014-08-17 13.47.33

Sen lunchade jag på Malmöfestivalen i ösregn. Skorna var genomblöta och det var kallt så vi orkade inte gå så många varv så jag tog en klassisk langos med gräddfil, stenbitsrom och rödlök.

2014-08-18 12.34.37

En annan dag då det var extremt dåligt väder hade jag och Therèse tänkt luncha i hamnen i Smyge men när vi kom dit blåste det kuling så vi köpte med oss mat hem till sommarstugan istället. Denna skaldjursbakelse var riktigt god om än mycket krämig.

Som ni märker blev det en del räkmackor och liknande under semestern och det är något jag inte kan få nog av när jag är i Sverige. Det finns faktiskt några ställen i London som har bra räkmackor men det är ju en stor stad så oftast blir det att jag gör en egen hemma.

4 thoughts on “Underbara Skåne!

  1. Nu längtar jag hem igen! Var detta innan eller efter översvämningarna? Dina utflykter ser verkligen härliga ut. Jag åkte också en Österlensrunda när jag var hemma om i Augusti och åt rödspätta på Maritim i Simrishamn- kan gott rekommenderas!

    1. Det var innan, men tror översvämningarna var värst i Malmö men OK på landet, i alla fall där mina föräldrar bor. Åh, Maritim, där har jag inte varit på länge, tack för påminnelsen! 🙂

Kommentera

