Middag på Tom’s Kitchen, Chelsea

tk1

I maj (!) när fina vännerna Daniel, Maria och lille Otto var på Londonbesök tillbringade vi lördagen på Kings Road med shopping och sen en lekpaus för Otto på vad jag gissar är världens mest busy lekplats. Vi vuxna fick blodsockerfall direkt så det kändes skönt att restaurangen vi skulle till låg i närheten och hade burgare på menyn. Tom’s Kitchen, som är stjärnkocken Tom Aikens mer avslappnade restaurang var precis vad vi behövde.

Rustik inredning, öppet kök, trevliga foton på väggarna och lika avslappnad meny som interiör med charkuteriebräda, burgare och fish cakes.

Anledningen till att jag valde detta ställe för vår middag var dels restaurangens rykte om att vara barnvänligt, vilket stämde till 100 %. Otto fick papper att rita på och kritor så fort vi satt oss och det finns dessutom en barnmeny att beställa från liksom skötbord, barnstolar och plats att ställa vagnen på. Och dels var det för att jag var nyfiken på Tom Aikens mat, såklart. Jag kommer absolut att gå hit igen men vill också testa hans finare restaurangen när den öppnat igen.

tk2

Vi var enkla gäster, eftersom vi alla valde samma sak; burgare. Med ost. Till valde Daniel och jag tryffel chips med parmesan som var riktigt goda och Maria vanliga chunky chips som också var mycket goda. Daniel drack en pale ale och Maria och jag delade på en karaff Rioja.

Burgaren då? Den var mastodontstor och riktigt god. Burgartrenden här i stan är still going strong och jag tycker mig urskilja två typer av burgare, en mer amerikansk variant som är mer finmalen och packad och en rustikare brittisk variant med grövre malt kött. Denna var av den senare kategorin och förmodligen den bäst grovmalda jag ätit. Det som gjorde den så god var kryddningen som verkligen framhävde köttsmaken. Även brödet, chipsen och tillbehören var ordentliga och hemmagjorda och vi fick även hemgjord ketchup (plus i kanten) som var otroligt god.

Även servicen var bra men en servitris var kanske väl pratsam ch ville gulla med Otto. Med blodsockerfall och en god burgare framför mig var kallprat med en okänd servitris det sista jag var intresserad av, men hon var himla trevlig.

Tom’s Kitchen, 27 Cale Street, Chelsea, London SW3 3QP

Kommentera

