Hemmagjord flädersaft

Ett recept på flädersaft i oktober när hösten precis kommit till stan (i alla fall till London) kanske inte känns helt genomtänkt, men det finns en tanke med detta. Jag lovar.

När jag var hemma i Skåne i juni plockade mamma en massa klasar till mig som jag sedan gjorde saft på. Receptet hittade jag i mammas gedigna receptsamling, men jag är tyvärr osäker på vilken bok det är saxat ur.

Det är i alla fall ett riktigt bra recept på okokt saft, så den förvaras bäst i frysen och går att använda till en massa trevliga recept, bland annat en kanongod crème brulée som jag kommer att lägga upp imorgon, därav receptet på saften, så att ni nästa år kan göra egen. Det funkar dock precis likabra med köpt koncentrerad flädersaft.

Flädersaft, ca 1,5 liter koncentrerad saft

35-40 fläderblomsklasar

3 citroner, skivade

1,5 liter vatten

1,5-2 kg strösocker

50 g citronsyra

Lägg de rena blomklasarna i en stor bunke eller ren hink (som får plats i kylen eller annan sval plats). Lägg i citronskivorna. Koka upp vattnet och lös upp socker och citronsyra i det. Häll sockerblandningen i hinken och rör om. Låt svalna och täck med lock/plastfolie och förvara i kyl eller på sval plats i 3-4 dagar. Rör om några gånger om dagen. Sila i finmaskig sil och häll i rena burkar/flaskor och frys in. Färsk saft håller sig 3-4 dygn i kyl. 

Notera: Lånad bild från gourmetodling.com

One thought on “Hemmagjord flädersaft

Kommentera

