Zuleikatårta

IMG_8797

Sist jag bakade till jobbet bjöd jag bland annat på denna Zuleikatårta från Sju Sorters Kakor; en mandelbotten med kladdig kräm och mandelspån. Tårtan är inte helt olik Svandeholms mandeltårta, som jag faktiskt föredrar, men denna var också väldigt omtyckt på kontoret.

Zuleikatårta, 10 portioner

Från Sju Sorters Kakor.

Botten:

100 g sötmandel

3 äggvitor

1 dl socker

Garnering:

3 äggulor

3/4 dl socker

2 dl vispgrädde

50 g smör

35 g mandelspån 

Smörj (och bröa) en form. Mal mandeln. Vispa vitorna till hårt skum. Blanda mandeln och sockret. Vänd ner vitorna försiktigt. Bred ut smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen, 160C varmluft ca 30 minuter. Låt svalna. 

Blanda gulor, socker, grädde och smör i en kastrull. Sjud krämen tjock under kraftig omrörning. Låt krämen svalna något. Häll krämen över bottnen. Garnera med rostad, flagad mandel. Godast riktigt kall. 

2 thoughts on “Zuleikatårta

  1. Det här var min absoluta favorittårta när jag var liten! Kommer fortfarande ihåg hur den ser ut på bild på Sju Sorters Kakor, haha.

Kommentera

