Brittisk sticky ginger cake

IMG_8918

Denna klassiska brittiska kaka som mina kollegor fick smaka på förra veckan, är en mörk och mustig mjuk kaka med ganska stark smak av mald ingefära. En riktig höstkaka, som naturligtvis gör sig fint med en kopp te. Ganska ofta äts den här med en klick smör, som ett bröd.

Det var dessutom första gången jag bakade med black treacle; en riktigt mörk sirap som faktiskt var betydligt mindre söt än jag förväntat mig. Substituera med mörk sirap och dra ner lite på sockret om ni inte får tag i treacle.

Själv är jag inte mycket för denna typ av kaka, men engelsmännen på jobbet tyckte den var mycket god, och jag gissar att om man tycker om fruktkakor och mindre söta bakverk så passar denna perfekt.

Sticky ginger cake, 8-10 portioner

Anpassat och översatt från Cooking for Chaps.

175 g mjöl

110 g brun farin

2 msk mald ingefära

175 g black treacle (mörk sirap)

30 g smör

1/2 tsk bikarbonat

125 ml kokande vatten

Värm ugnen till 175C. Smöra och klä botten på en springform med bakplåtspapper. 

Blanda mjöl, socker och ingefära i en bunke. I en mindre skål, blanda sirap, smör (rumsvarmt), bikarbonat och kokande vatten. Rör tills allt smält och blanda sedan med de torra ingredienserna. Blanda väl. 

Häll smeten i formen och baka i mitten av ugnen 30-40 minuter tills torr i mitten (prova med provsticka). 

Ta ut kakan ur ugnen och täck med en ren bakduk i ca 5 minuter, ta sedan kakan ur formen och låt svalna på galler. Förvara i tätförslutande burk. 

9 thoughts on “Brittisk sticky ginger cake

  1. Så gott! Jag är på jakt efter melass, det är väl typ treacle (?), men det finns inte i vanliga handeln i Sverige😦 Hoppas det är bra med dig!
    Kram

    1. Tror det är typ samma, men treacle smakar betydligt mindre av melass än melass hemma (studiebesök på sockerbruk i åk 5). Trist att det inte går att hitta hemma. Ska försöka skicka en burk till dig! Kram

Kommentera

