Middag på Fera at Claridge’s, Mayfair

2014-10-30 19.51.31

Kvällen innan Halloween slog Caroline och jag på stort och unnade oss en avsmakningsmeny på Fera at Claridge’s. Det var ju ett tag sedan och jag har varit sjuk flera dagar då mat inte stod så högt i kurs, så ja hoppas jag kommer ihåg allt vi åt. I vilket fall så har jag velat och gå hit (och tidigare till Roganic) och prova Simon Rogans mat sedan han var med i The Great British Menu första gången. Och nu äntligen var det dags!

När Fera öppnade fanns det vara en avsmakningsmeny och ingen a’la carte, nu finns det en a’la carte-meny men vi tyckte det var lika bra att prova avsmakningsmenyn som vi var inställda på.

Amuse bouchen var en ljuvligt lätt getostmousse med bland annat ärtskott (fotot ovan).

2014-10-30 20.04.47

Första rätten var egentligen tre olika snacks, varav den första munsbiten var kanin med libbsticka. Kaninen var perfekt tillagad och det krispiga höljet var en fin kontrast till det mjuka köttet. Libbsticka har jag över lag lite svårt för men här passade den perfekt. Det var faktiskt riktigt roligt att upptäcka att denna ört kan smaka riktigt gott i rätt sällskap!

2014-10-30 20.09.35

Efter varsitt glas Laurent Perrier champagne drack vi ett orange vin. Just orangea viner verkar alltmer populära på restauranger och vinbarer och det var kul att prova. Jag minns tyvärr varken namnet eller druvan men det var ett riktigt torrt och ganska mineraligt vin som passade till de flesta rätterna, vilket såklart var anledningen till att sommeliern rekommenderade det till avsmakningsmenyn.

2014-10-30 20.09.46

Snack nummer två med makrill, ostron och sjögräs smakade friskt av hav – mycket gott och upplägget passade fint till smakerna.

2014-10-30 20.13.54

2014-10-30 20.14.02

Nästa snack fick vi i två varianter eftersom jag inte kan äta rödkål som ingick. Det hade i och för sig gått bra att plocka bort kålen men det visste jag inte förrän i efterhand. Detta rökta romskum var alldeles ljuvligt; nästan mäktigt och lätt på samma gång och istället för rödkål fick jag krispiga rotfrukter.

2014-10-30 20.29.58

Pilgrimsmusslan med palsternackspuré och hasselnötter var också mycket god. Mustiga höstiga smaker som fint passade med sötman från pilgrimsmusslan.

2014-10-30 20.49.44

Nästföljande rätt var rå kalv med ostron, tryffel från Wiltshire, kålrabbi och äpple. Trots mycket goda ingredienser och otroligt vältillagade råvaror var detta en ganska brokig rätt. Kalven, ostronet och tryffeln harmoniserade fint med varandra men äpplekrämen var alldeles för skarp och tog över smakmässigt.

2014-10-30 21.06.20

Hummern med grönkål, hummerkräm och krispigt fläsk var däremot riktigt god. Såsen var mild och fin och hummern perfekt tillagat. Grönkålen och fläsket passade bra till och gjorde rätten mer höstig!

2014-10-30 21.27.57

Havsabborren med grillad purjolök och knivmusslor var också lite ojämn, Purjon var full av smak och knivmusslorna goda men fisken tyvärr lite tråkig.

2014-10-30 21.46.27

Spädgris med mjöd och rotselleri var också en aningen ojämn rätt; ena köttbiten hade krispig svål och var riktigt god medan den andra biten hade för mycket mjukt fett för min smak. Vattenkrassereduktionen var dock riktigt intressant, väldigt endimensionell som Caroline sa, men på ett positivt sätt – smaken var koncentrerad vattenkrasse!

2014-10-30 22.03.14

Första efterrätten var chocoladmaltglass, för vissa med sviskonkompott men jag fick utan, och maskros. Det var riktigt gott! Jag kunde inte riktigt föreställa mig hur katrinplummonen skulle passa ihop med glassen men enligt Caroline var det en riktigt bra smakkombination.

2014-10-30 22.13.22

Finalen var en fenomenal kombination av bakade fikon, pepparkakskräm, fikonbladsyoghurt och krispig pepparkaka. Vi fullkomligen skrapade tallrikarna, så gott var det!

2014-10-30 22.29.43

Efter måltiden drack vi te respektive kaffe och fick njuta av några petit fours. Vi var egentligen alldeles för mätta för att uppskatta dem ordentligt. Min favorit var fläderbärsmarängen i bakgrunden men alla var goda på olika vis. De andra var lakrits samt hasselnötsgelé i förgrunden och ingefära (tror jag) längre bak.

2014-10-30 22.57.45

Vår sommelier under kvällen var riktigt trevlig och hjälpsam måltiden igenom och när han såg vara avundsjuka blickar när några gäster fick en rundtur i köket bjöd han in oss där också! Tycker det är riktigt roligt att få se var the magic happens.

Vi hade en otroligt trevlig kväll på Fera. Servicen var bra, maten fantastisk och miljön alldeles underbar. Visst, vissa rätter tyckte jag var aningen brokiga men allting var vällagat och mycket gott ändå.

Fera at Claridge’s, 49 Brook St, London W1K 4HR

Kommentera

