Middag på Yauatcha, Soho

y3

Ibland när jag träffar mina tjejkompisar i konstellationer om fyra så känner jag mig lite som att jag är med i Sex and the City, delvis kanske för att konversationen handlar ganska mycket om män men också för att vi ofta träffas på en kosmopolitisk restaurang. Nu sist när jag åt middag med tre av mina amerikanska tjejkompisar (som dessutom låter som tjejerna i SATC) besökte vi enstjärniga Yauatcha i Soho. Det var full rulle, drinkar och dim sum.

y4

Vi beställde lite av varje som vi delade på, bland annat ångade dumplings med fläsk och räka samt kinesisk gräslök och räka.  Jag fullkomligen älskar steamed dumplings och dessa var alla fantastiska!

y6

Vårrullar med svamp och svart tryffel var en annan favorit! Cheung fun till höger var också riktigt goda, tror de var fyllda med fläskkött (char siu).

y7

Dessa stekta dumplings med kyckling (?) var också mycket goda. Även om jag tycker bäst om ångade dumplings så tycker jag om att blanda texturer.

y8 y10Crispy duck rolls smakade av crispy aromatic duck och doppades i Hoisinsås. Otroligt gott (om man som jag tycker om Pekinganka).
y11

Favoriten bland de ångade dumplingsen var dessa med hummer, tobiko caviar, ingefära och schalottenlök. Mums!

y12

När jag äter kinesiskt vill jag alltid ha stekt turnip cake och denna var den godaste jag någonsin smakat. Mjuk och fin, full av smak och fint pyntad med gräslök.

y13

 

Chilicalamari med havre och curryblad slogs de andra om, men den föll inte mig i smaken. Den var krispig utanpå och mjuk inuti så det var absolut inget fel på den, men jag tror havren tog över lite smakmässigt.

Vi höll oss bara till dim sum men det finns också massvis med varmrätter på menyn att välja bland. Restaurangen känns väldigt kosmopolitisk och livlig och maten förtjänar helt klart sin Michelinstjärna. På nedre plan är det lite lugnare, men jag tycker det är trevligt med liv och rörelse.

Yauatcha, 15-17 Broadwick St, London W1F 0DL

4 thoughts on “Middag på Yauatcha, Soho

Kommentera

