Rulltårta med jordgubbssylt

IMG_9924

Trots att jag bakar en del, dock mest till kontoret, så var detta första gången jag bakade rulltårta (!). Jag blev lite taggad efter att det var en challenge i The Great British Bake Off och jag tänkte lite kaxigt ‘hur svårt kan det vara?’. Inte för att jag alltså hade erfarenhet men för att mamma skulle kunna göra en med förbundna ögon och det ser så lätt ut. Så naturligtvis använde jag mamma Lenas recept och det gick faktiskt riktigt bra.

En av cheferna på jobbet blev dessutom helt salig; rulltårta var lite mycket barndom för honom som för mig. Trots att han är fransman och betydligt äldre. Det är så himla roligt när mat berör. 

Mamma Lenas rulltårta, 10-12 bitar

4 ägg

190 g strösocker

1 1/2 msk varmt (inte hett) vatten

115 g vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite mer strösocker

2 dl jordgubbssylt (inte alltför lös)

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i vattnet. Blanda mjöl och bakpulver och häll i äggblandningen. Blanda väl med en trägaffel. 

Värm ugnen till 225C. Täck en braspanna med bakplåtspapper och bred ut smeten på pappret i ett jämnt lager med hjälp av en slickepott. Grädda i mitten av ugnen, ca 7 minuter eller tills gyllenbrun och en provsticka visar att den är klar. 

Strö socker över ett annat bakplåtspapper. Ta ut kakan ur ugnen och låt den ånga av sig någon minut. Stjälp sedan upp på det sockrade pappret. Dra av pappret som kakan bakades på, försiktigt. Bred på sylten i ett jämnt lager men lämna kanterna bara. Rulla ihop från långsidan med hjälp av pappret. Vira in i pappret och låt svalna helt. Skär i skivor och servera. Jag skar bort ändarna så att den såg snyggare ut. 

Kommentera

