Londons bästa burgare – ett urval

soho diner 2

Fastfood-trenden håller i sig och i London vimlar det verkligen av restauranger som erbjuder ribs, pulled pork, burgare och annan amerikansk mat. Just en bra burgare kan jag få sug efter då och då  ganska ofta och eftersom jag ätit en del olika sådana här i stan tänkte jag dela med mig av vilka burgare jag tycker bäst om. Om man är i London bara för en helg kanske man bara hinner med en burgare och då ska den ju vara fantastiskt bra!

Som jag nämnt innan tycker jag mig urskilja två typer av burgare i omlopp, och de verkar precis lika populära. De jag kallar amerikanska är de burgare vars biff(ar) är tunn(a) och köttet finmalet och de jag kallar brittiska har en större, tjockare biff gjord på mer grovmalet kött. Jag tycker om båda sorterna; kryddningen och tillbehören spelar också roll, men om jag måste välja föredrar jag de mer finmalda burgarna, de är oftast saftigare och aningen lättare att äta.

Nedan hittar ni mina favoriter i varje kategori.

Finmalda tunna biff(ar):

  1. Soho Diner – Min absoluta favorit. Bra bröd, fräscha tillbehör, perfekta biffar och precis lagom smält ost.
  2. Sophie’s Steakhouse – Nästan lika goda som på Soho Diner. Lite minus för pommes fritesen men själva burgaren är grym.
  3. Meat Liquor – Min favoritburgare i stan för några år sedan som fortfarande är bra.
  4. Honest Burger – Bra biff och bröd och fantastiska rosmarin-fries.
  5. Five Guys – För att vara en stor kedja är burgarna riktigt goda. Dock lite väl kladdiga.

Grovmald stor biff:

  1. Tom’s Kitchen – Helt klart den bästa grovmalda. Perfekt kryddad och tillagad, bra chips och hemmagjord ketchup!
  2. Bar Boulud – Också riktigt, riktigt bra, men något smulig.
  3. Opera Tavern – Miniburgarna med fläskfärs och anklever är helt fenomenala.
  4. Joe Allen – Går bara att beställa till lunch, men riktigt bra. Liksom skin-on chipsen.
  5. Byron – Också en kedja som gör riktigt bra och fräscha burgare. Rekommenderar även zucchini fritesen.

7 thoughts on “Londons bästa burgare – ett urval

  1. Åh, surfar matbloggar för första gången på jag vet inte hur länge. Man tycker ju att jag borde veta bättre än att göra det före klockan 11, nu är jag så hungrig att jag nästan simmar. En hamburgare, tack!

  2. Kan du tipsa om några restauranger som har late night dining i centrala London?! Åker dit om en månad och kommer på lördagkvällen behöva äta sent efter musikal.
    Tack snälla!

    1. Hej!

      Brasserie Zedel (franskt) vid Piccadilly har öppet till midnatt, Duck & Waffle (dock inte nära musikalerna men har öppet 24 timmar om dygnet), schysst mat + bra utsikt, så det är alltid ett alternativ. VQ har också öppet dygnet runt, har dock inte varit där. Spuntino i Soho har öppet till kl 01, Soho Diner har öppet sent och tror de serverar mat sent också, iaf till 23 skulle jag tro (grymma burgare). La Bodega Negra (mexikanskt) har öppet till kl. 01.

      Hoppas du hittar något som passar, de närmast teatrarna är Zedel, Spuntino, Soho Diner or La Bodega Negra.

Kommentera

