Lunch på Lutter & Wegner, Berlin

2015-03-07 14.26.46

Efter en lång promenad genom ett soligt Berlin var Emma och jag minst sagt hungriga när vi vid Gendarmenmarkt äntligen skymtade några restauranger. I de flesta andra städer brukar restaurangerna dugga tätt oavsett vart man befinner sig men jag fick intrycket att restaurangerna är väldigt utspridda i Berlin. Så ett tips när ni traskar runt är att ha kollat upp några restauranger i närheten innan. Just här vid Gendarmenmarkt och runt Kurfürstendamm fanns det lite fler restauranger, men i övrigt var det väldigt utspritt om man ville undvika turistfällor (och det vill man ju).

Lutter & Wegner hade jag hittat när jag researchade stan och jag kan varmt rekommendera det. Menyn är tysk med lite blandade influenser. Servicen var utmärkt, interiören mysig och maten riktigt god.

Emma åt en Caesarsallad med jätteräkor som var god och matig medan jag satsade på Wienerschnitzel. Som ni ser var den gigantisk men härligt tunn och fantastiskt mör. Till fick jag en potatissallad med pressgurka i – mycket gott! Vi drack varsitt glas vitt vin till, vart och ett rekommenderat till maten vi beställde och de passade verkligen perfekt. Efter denna eminenta lunch fick vi nya krafter att promenera runt i staden.

Lutter & Wegner, Charlottenstraße 56, 10117 Berlin, Germany

Kommentera

