Lunchlådetips

2015-03-10 13.55.15

Den senaste tiden har jag försökt växla upp mina medhavda lunchlådor lite. Dock med enkla medel, men jag inser att det är roligare att äta lunch om den är extra god och inte bara rester alltid. Nu använder jag resterna också, men kanske modifierar dem något istället för att köra exakt samma sak till middag en kväll och till lunch dagen efter.

Jag har också försökt att dra ned på bröd och pasta, för när jag har mycket att göra på jobbet och på kvällarna så blir bröd och pasta min räddning, men jag mår inte bra av att äta det så ofta så jag har försökt hitta andra bra kolhydratskällor och försökt att trycka in lite mer grönsaker också. So far so good!

Salladen ovan med ugnrostade aubergine- och zucchiniskivor, spenat, fetacrème, körsbärstomater och serranoskinka är otroligt lätt att förbereda dagen innan och en fröjd att äta framför datorn. Jag blandar aldrig mina lunchrätter förrän precis innan jag ska äta dem, jag tycker att de håller sig fräschast så. Istället har jag platslådor i olika storlekar som jag använder, t ex en för de rostade grönsakerna och en för fetacrèmen samt tomat och spenat i varsin påse.

2015-03-03 13.10.47-1

När det inte är salladsväder passar t ex en varm jordärtskockspuré med stekt svamp, mjuk purjolök och pancetta.

2015-03-04 12.29.33

Denna couscoussallad med mjuk purjolök och rostad sötpotatis och halloumi passar i alla väder och förutom tiden det tar ugnen att rosta sötpotatisen så är detta en mycket snabblagad rätt. De gånger jag tycker det är extra besvärligt att ta med lunch till jobbet är när jag är ute flera kvällar i rad, men så länge jag lyckas förbereda lunch till de flesta dagar så gör det mig inget att köpa lunch ute någon dag. En bra kompromiss!

2 thoughts on “Lunchlådetips

  1. Ojojoj, det var inga dåliga lunchlådor inte! Smart att inte blanda ihop förrän det ska ätas, det blir inte vidare aptitligt annars…
    Kram på dej, hoppas alt är fint med dej!

Kommentera

