Middag på Avenue, St James’s

2015-03-20 20.09.56

Stadsdelen St James’s andas gamla London med butiker som säljer jaktattiraljer, cigarraffärer, privata member’s clubs och snofsiga restauranger blandat med gammaldags (ganska omysiga) pubar. Men mitt i allt så finns Avenue, en restaurang som trots sin väldigt swanky inredning har bra mat till hyfsade priser och det var riktigt trevligt att gå hit en fredagskväll efter jobbet (och en drinkie på en av de där omysiga pubarna).

Vi valde rätter från a’la carten men prix fixe-menyn såg trevlig ut den också. Jag började med en värmande clam chowder till förrätt som var tjock och krämig och fin i smaken.

2015-03-20 20.09.59

Sineads val föll på krispiga kycklingtacos som också var riktigt goda!

2015-03-20 20.29.19-1Och till varmrätt valde hon och torsk med chorizosmul och vita bönor. En gedigen portion som Sinead endast orkade halva av eftersom varmrätten serverades direkt efter att förrätten dukats av.

2015-03-20 20.29.23

Mina grillade lammracks med gurk- och örtyoghurt var riktigt goda. Även min portion var i största laget, vilket bara hade varit positivt om vi fått några minuters paus mellan rätterna, men som det blev nu fick vi äta riktigt långsamt och pausa ofta.

Avenue är del av D&D London, Sir Terence Conrans restaurangimperium, och trots att vi var mycket nöjda gäster, så var det lite småsaker som man kan tycka att ett såpass stort restaurangimperium kunde haft lite bättre koll på. Jag tänker säskilt då på att ge gästerna i alla fall några minuter att smälta en rätt innan nästa kommer in, att servera all mat samtidigt (den enda sidorätten var flera minuter sen och servitören sa ingenting förrän vi frågade). Det handlar såklart om kommunikationen mellan köket och servisen och som gäst ska man inte märka av sådant, det ska bara flyta på. Och jag vet vad jag pratar om, jag serverade under flera år när jag pluggade.

Och sen toaletterna. Om själva restaurangen är storstilad och fint inredd så förväntar i alla fall jag att mig att damrummet ska gå i samma stil. Tyvärr hade nog inte inredaren varit inblandat i badrummen what so ever. Det var taskigt ljus, och ingen handkräm, vilket t o m de flesta pubar har nuförtiden!

Avenue, 7-9 St James’s Street, London SW1A 1EE

One thought on “Middag på Avenue, St James’s

Kommentera

