Citronmarängpaj

IMG_8737

Citronmarängpaj är sedan länge en favorit i min familj. Speciellt för mig och mamma, som ätit åtskilliga olika sorter på kafé men även bakar egen.

Pajen på bilden gjorde jag och mamma i somras när vi skulle ha gäster och jag använde mig nästan av samma recept för någon vecka sedan när jag bakade en citronmarängpaj till kontoret, jag bara använde min favoritpajdeg som jag råkade ha en klump av i frysen. Nedan följer dock pajdegsreceptet mamma alltid använt till denna paj, samt citronkrämen vi alltid använder, från en gammal upplaga av Vår Kokbok.

IMG_8741

Citronmarängpaj, 8 portioner

Pajdeg:

3 dl vetemjöl

100 g mjukt smör

2 1/2 msk grädde eller vatten 

Citronkräm:

3 1/2 dl vatten

3 dl socker

6 msk maizenamjöl

2 citroner (zest och saft)

3 äggulor

2 msk smör

Italiensk maräng:

4 äggvitor 

1 1/2 dl socker

Sockerlag:

1 1/2 dl socker

1 dl vatten

Mät upp alla ingredienserna till degen i en skål/matberedare och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en springform, ca Ø 20 cm. Baka i 160C i nedre delen av ugnen, ca 15-20 minuter eller tills gyllenbrun. Låt svalna. 

Blanda alla ingredienser till citronkrämen utom smöret i en kastrull. Låt koka upp och rör hela tiden tills blandningen tjocknat. 

Ta från värmen, blanda i smöret och låt krämen svalna helt. 

Gör den italienska marängen: Häll äggvitor och socker i en bunke och vispa i ca 10 min. Koka under tiden upp vatten och socker i en kastrull (utan omrörning) och låt koka tills 118C, då socker kokar. Häll den kokande sockerlagen i bunken med äggvitorna och vispa med elvisp på hög hastighet i 15 minuter. Marängen ska vara glansig och fast. 

Montering: Bred ut citronkrämen i det avsvalnade pajskalet. Toppa med marängen och bränn av med creme brulee-brännare. Servera med lättvispad grädde. 

 

 

Kommentera

