Middag på Bibendum, Chelsea

2015-05-30 20.35.01

Det har varit en del besök och weekends away i vår och jag börjar så småningom komma ikapp här på bloggen. Vid senaste besöket blev det middag på en restaurang som funnits med länge i London men som jag inte haft möjlighet att besöka förrän nu; Bibendum. Jag är sedan länge ett stort fan av restaurangens före detta kock och tillika ägare Simon Hopkinson som numera bland annat skriver härliga kokböcker.

Maten här är fortfarande i hans stil; vällagad och med fokus på riktigt bra råvaror. Ibland enkelt och ibland tekniskt men alltid klassiskt. Det är inte hit man kommer för nydanande smakkombinationer or improviserad mat utan klassisk fransk och engelsk matlagning. Det är sofistikerat men avslappnat både på tallriken och i restaurangen.

2015-05-30 20.50.52Vi lyckades (hur vet jag inte) äta nästan tre rätter vardera, och både Mirja och jag valde denna fina skapelse till förrätt. Pilgrimsmussel- och krabblasagne med beurre blanc och gräslök. Mycket gott!
2015-05-30 20.51.02

Linus fick in en rejäl portion jamon iberico och cantaloupe. En klassisk kombination men här med fantastiskt fin skinka.

2015-05-30 21.18.04

Till varmrätt åt Mirja denna kyckling supreme med stuvad spenat och skysås, pommes frites vid sidan om. Det framgår nog inte riktigt hur stor portionen var men den var verkligen generös (och god!).

2015-05-30 21.18.19

Linus och jag valde båda griskinder som var möra som bara den och serverade med skysås, sparris, bondbönor och ärtor.

2015-05-30 21.18.23

Och krämigt mos vid sidan om. Efter allt detta pustade vi ut en stund innan vi beställde in efterrätter.

2015-05-30 22.08.35

Linus chokladfondant, som var perfekt i konsistensen, serverades med chokladsås, honeycomb och karamellglass.

2015-05-30 22.08.44

Själv valde jag att prova en mycket brittisk klassiker Queen of Puddings som här var gjord på krusbär (det är i princip en ugnsbakad äggstanning med frukt eller bär och brödsmulor med maräng ovanpå, serverad med grädde) och mycket god.

Som ni förstår hade vi en riktigt trevlig kväll här och njöt av vällagad klassisk mat! För mig är det en ynnest att kunna äta brittiska klassiker på en riktigt bra restaurang. Jag har ju fortfarande en del att lära om brittisk mat.

Bibendum, Michelin House, 81 Fulham Road, London SW3 6RD

3 thoughts on “Middag på Bibendum, Chelsea

Kommentera

